29 mars 2012

När jag städar.

Har ni en bestämd ordning när ni städar? Det har jag. Jag gör alltid allt i samma ordning när jag kör en hela huset städning. Hur det kommer sig vet jag inte riktigt men det handlar väl om att jag är en vanemänniska och så även när jag städar.


Det första jag tar tag i är köket. Ett stökigt kök är bland det värsta jag vet. Är köket städat så störs jag inte lika mycket av oredan i resten av huset. Jag gör rent alla bänkytor, torkar av skåpluckor, rengör spisen (väldigt sällan ugnen) och så tar jag hand om eventuell disk som står framme. När jag är klar med köket går jag vidare med att plocka runt i huset. Lägger saker där de ska ligga och ser till att alla golvytor är dammsugsvänliga. Vid det här laget brukar jag börja känna mig lite småtrött så jag sätter mig en liten stund och läser något eller kollar bloggar. När vilopausen är slut tar jag tag i dammtrasan och dammar alla hyllor och fönsterbrädor. Jag tillhör dem som dammar varje vecka.  Nu börjar jag känna mig lite trött på att städa men fortsätter med att dammsuga alla golv för att sedan moppa men innan jag moppar tar jag toaletten och badrummet. Så sist moppar jag alltså golven och sätter mig sedan i soffan och väntar på att det ska torka.

Gör jag en riktigt ordentlig städning torkar jag av alla dörrar och lister också. Det kanske blir av en gång i månaden. Självklart byts det lakan i alla sängar men den biten tar min man hand om. Tvätten är hans bit också.

Förutom detta så dammsuger jag nedervåningen varje dag och tar hand om disken förstås. Jag verkligen avskyr att få smulor och sand under fötterna. Jag är allergisk mot det kan man säga.

Det är min städning det. Samma ordning varje gång.

2 kommentarer:

  1. Jag har också en ordning, startar gärna i köket för det känns mest jobb där..
    Vi städar lite lika du o jag!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja köket tar mest tid. Där kan jag stå och gno på osynliga fläckar känns det som.

      Radera