28 mars 2012

Förändring.

Att göra förändringar i sitt liv kräver verkligen engagemang. Det gäller att ha analyserat sig själv ordentligt så att man vet vad som är orsaken till det som man vill förändra. Det är inte alltid lätt att göra en objektiv analys av sig själv men det går, men det tar tid. Jag har kommit fram till att det inte räcker med bara en önskan till förändring utan man måste agera. I vissa saker kanske det känns som man inte kan göra så mycket men då får man sätta sig ner och skriva ner vad som är problemet och sedan formulera vilket tillvägagångssätt man ska ha även om förändringen bara sker i huvudet på en själv. I de saker som man praktiskt kan göra ändringen har jag upplevt att det till en början hjälper att överdriva lite. Alltså att man verkligen gör det till en grej och gör det tydligt för sig själv vad det är man håller på med. Till slut går det av bara farten. Jag är en stark förespråkare till uttrycket: "Fake it til you make it". Om man inte känner sig glad, lycklig, och man bestämmer sig för att göra något åt det kan en av sakerna vara att le mycket mer. Man ler även när det inte känns som man vill le och det hjälper. Efter ett tag blir leendet en del av en själv. Man behöver spela hjärnan ett spratt.

Detta är ju som ni vet mitt år av förändring. Mitt år av att förenkla saker i mitt liv och ändra på satta rutiner. Jag har ganska roligt faktiskt men det blir väldigt jobbigt stundvis. Det är så lätt att bara göra som man brukar för då krävs det inte lika mycket tankeverksamhet. Det går sakta framåt och jag känner att jag mår bra av det. En av de saker som är jobbigast är det här med städning. Jag har tidigare lagt ner mycket tid på att dammsuga och plocka och greja runt här hemma och det var en av sakerna som jag ville göra en ändring i. Jag vill inte stressa upp mig för att allt inte är städat och känna att jag inte kan vila i mitt eget hem för att det inte ser ut exakt som jag vill ha det hela tiden. Det tar på energin och det behöver jag till annat. Det är inte svårt att låta bli att städa men det är svårt att se stöket även om det inte är så att hela huset är upp och ner. Jag har börjat bli bättre på att kunna varva ner ändå och ignorera att det står disk i köket men det gnager fortfarande där bak i huvudet. Men så är det med förändring. Det gnager och sen försvinner det och försvinner det inte så får man lära sig att leva med det.

I dag är det städdag för självklart städar jag. Jag vill ju inte bo i en svinstia.

1 kommentar:

  1. Förändring är helt klart jobbigare än att rulla på i gamla hjulspår - men oftast leder det ju till något ännu bättre och då var ju ansträngningen värd det! :-)

    SvaraRadera