16 september 2011

Energitjuvar.

De senaste veckorna har jag tänkt på det här med energitjuvar. Vad eller vem är det som stjäl min energi och gör mig orkeslös? Jag kan komma på väldigt många situationer som dränerar mig på energi men inte direkt många personer som gör detsamma. Det sistnämnda gör mig glad för det betyder att de jag har omkring mig är de bästa som finns.

Situationer som stjäl av min energi är ganska många. Ett exempel är när det tillkommer en massa extra saker på min lista som jag inte alls har planerat för. Sakerna behöver inte vara betungande alls men genast ökar min stressnivå till tusen och jag får väldigt svårt för att fokusera. I och med att min energinivå är väldigt låg som det är så blir det väldigt påtagligt för mig när något sådant händer. Jag blir genast så trött att jag inte kan hålla ögonen uppe och jag kan inte se positivt på något plötsligt. Mycket irriterande. Detta är en väldigt banal energitjuv men tillräckligt jobbig för mig. Den här situationen hamnar jag i var och varannan dag så jag har lärt mig att hantera tröttheten som den för med sig ganska bra. Man tror ofta att energitjuvarna är tydliga och självklara men så är det inte. De kan vara väl förtäckta så det kan ta en stund att lokalisera. Förr älskade jag att titta på Cityakuten. Det var en serie jag bänkade mig vid men efteråt kände jag mig alltid lite konstig. När jag började höra talas om det här med att man kan bli snuvad på sin energi utan att man själv gör något förstod jag att det var det som var fallet med Cityakuten. Dess spinnande kamera och snabba repliker, vilket inte uppfattats som irriterande av mig, var det som gjorde mig trött. Jag slutade titta på serien efter det.

I mitt sökande efter energitjuvar har jag hittat många i mitt vardagliga liv. Gnälliga barn suger mycket energi men om jag är utvilad så blir det inte lika illa. Disk i hög på diskbänken är numera helt förbjudet. Ingen nyhet för min del alls men istället för att gå och irritera mig på disken så har jag kommit fram till att det går bra om den står i diskhon istället så bänken ser städad ut. Ett enkelt litet knep. Lika stökigt men trevligare för ögat. Man får helt enkelt analysera vad det är som triggar tröttheten. Vad suger energi. Det är inte alltid det man tror det är och man blir ibland förvånad över vad det kan vara. Självklart är det så att sömn och kost påverkar väldigt mycket och på den fronten finns alltid plats för förändringar. Här ändrar och fixar jag mest hela tiden för att finna det som är bäst. Som kvällsmänniska är det svårt att komma i säng i tid men jag vet att jag måste så jag ska skärpa mig på den fronten.

När det gäller personer som är energitjuvar har jag läst att man ska se till att sluta umgås med den personen men det fungerar ju förstås inte alltid i verkligheten. Tycker man inte om sin chef men älskar sitt jobb så säger man ju inte upp sig. Man får helt enkelt finna sätt att umgås med den personen utan att låta energin flöda bort från dig på ett negativt sätt.

I en bok jag läst om detta finns en lista på de sju största energitjuvarna. Så här ser den ut:

  1. Att inte sova tillräckligt.
  2. Att äta tomma kalorier, skräpmat och snabba kolhydrater.
  3. Att sitta stilla mycket.
  4. Att andas in förorenad och/eller syrefattig (ovädrad) luft eller att andas på fel sätt.
  5. Att befinna sig i situationer som ger känslor av förvirring, desperation och hopplöshet. Framför allt om man känner maktlöshet.
  6. Mobbning - att bli utstött ur den sociala gemenskapen eller att ha en känsla av att inte vara behövd.
  7. Att sakna en djupare mening i livet och/eller att gå igenom en stor personlig förlust

Inga stora nyheter tycker jag men det är bra att påminnas ändå. Jag har kommit fram till att söka energitjuvar har gjort nytta i mitt liv. Det gör skillnad när jag på kvällen kan lokalisera vad det var som idag gjorde att jag blev extra trött och sedan fundera på om det är något jag kan förändra eller om jag behöver ändra min inställning inför nästa gång det händer. Det är nyttigt att analysera sig själv ibland och också att fundera på om jag är en energitjuv eller om jag sänder energi till de omkring mig.

Boken heter: "Finn din energikod" av Sanna Ehdin


1 kommentar:

  1. Anonym09:31

    Hej! Häftigt att läsa din blogg! Det verkar som att vi tänker och fungerar på delvis samma sätt. Mycket av det du skriver hade jag själv kunnat skriva. Inte ofta det händer! :)

    Om jag vågar kanske jag mejlar dig, annars följer jag dina äventyr på avstånd. Jag har gått in i väggen och letar efter flera orsaker till det. Tror att mina trötthet beror på att jag har svårt att stänga av hjärnan. Petters låt Krafter känner jag igen mig i. Den har gett mig ledtrådar till mina energitjuvar.

    Nä, nu ska jag städa och sy! Ha det bra! Kram!
    H

    SvaraRadera