20 september 2011

Symötestisdag - hej igen!

Jag har inte varit så delaktig i symötena under sommaren men jag har följt er andra i det ni har gjort. Jag är väldigt imponerad av "Värma liten" projektet. Fantastiska ni som lagt ner så mycket tid på det!

Själv har jag inte sytt något alls under hela sommaren. Jag har faktiskt inte haft lust men nu börjar det pirra i fingrarna och då är det ju väldans tur att sömnadskursen jag ska gå i höst började igår. Det var så roligt att komma tillbaka till skolan och komma igång. Nu ska jag använda mina mönster som jag ritade i somras, till viss del i alla fall. Jag tror att jag ska försöka hinna sy tre plagg men vi får se hur det blir med det. Som examen ska man redovisa ett plagg för resten av klassen. Läskigt! Jag är den som är mest nybörjare av alla i klassen vilket man kanske skulle kunna tro att jag tycker är jobbigt men det gör jag inte. Det är så intressant att höra deras tankegångar och det ska bli ännu mer spännande att se hur det de ska sy kommer bli.

Det första jag ska sy är en tunika i romantisk stil. I sådant där fladdrigt tyg som egentligen passar bäst på en sommaräng men jag har velat ha en sådan länge och de som finns i affären får mig att se ut som ett hus så nu ska jag sy en som passar min kropp. Jag påbörjade mönstret igår och i veckan ska jag handla tyg.

Dessutom börjar jag få idéer för julsaker som jag vill sy. Eftersom jag har en son som älskar bollar så känner jag att det där med julgranskulor i granen i år känns lite för vågat så jag ska helt enkelt sy allt pynt har jag tänkt.

Det känns som höstens syprojekt är planerade och att jag inte kommer gå sysslolös.

3 kommentarer:

  1. Vad kul att sy! Jag önskar att jag var duktig på det. Kanske om jag tog mig tid att pröva? :)

    SvaraRadera
  2. Vad härligt Dorro! Det låter som du har en riktigt spännande syhöst framför dig. Jag hoppas att du visar upp dina alster här på bloggen sedan också? Jag blir ju så nyfiken. :)

    Lycka till nu, sy och ha riktigt kul!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Trillingnöten: Det är dunderkul att sy. Alla kan lära sig att sy det vet jag för jag kunde ingenting för bara ett par år sedan. Testa tycker jag.

    Lotta: Ja det ska blir väldigt roligt. Jag ska nog se till att visa vad jag har sytt.

    kram dorro

    SvaraRadera