04 maj 2011

Engelskt teparty med tokigheter i hattar.

För att fira min födelsedag bjöd jag in "mina allra käraste vänner" och min syster på teparty à la Dorro. För första gången på mycket länge lyckades alla komma. Vi hade fantastiskt roligt och kvällen bjöd på många skratt och fniss.

MATEN
Under dagen roade jag mig med att duka vårigt och ordna med god mat.

Det blev två sorters röror som kanske inte är typiskt engelskt alls men gott. Och så philadelphia ost och god marmelad.

Avocadorröra med tomat var en av rörorna och den andra röran var tonfisk med philadelphiaost och majonäs.

Brietårta är ett måste. Den här är ringlad med mycket honung och toppad med valnötter. Har ni aldrig ätit brietårta men älskar brieost så se till att göra en till fredagsfikat till helgen. Ni kommer njuta mer än ni någonsin kan föreställa er.

Brietårta

1 rund brieost (jag rekommenderar en stor)
honung
valfri sorts nötter - pinjenötter och valnötter tycker jag är godast
torkad frukt - torkade aprikoser är gott

Skär av det vita på ovansidan av osten. Ringla över honung (så mycket som ni känner känns gott). Strö över nötter och frukt. Ställ in i ugnen på omkring 150 grader och låt stå tills den känns mjuk. NJUT!

En mycket god sconesmacka. För självklart åt vi scones.

Till efterrätt serverades det New York Cheescake med jordgubbar. Jag är tokig i cheescake så på min födelsedag är det det man äter.

Jag hade tänkt ha varma hallon till men så kom min syster med färska jordgubbar vilket ju bara var ännu bättre.

HATTARNA
Inspirerade av det engelska prinsbröllopet som gick av stapeln samma dag satte mina modistvänner (inte alls modister men för en dag var de det) att skapa hatter.

Här är vi allihop utom Matilda. Visst är vi söta?

Lisa kom i fin stråhatt och lille Espen hade satt på sig en cool keps.

Hanna kör på den mer klassiska stilen. Svart hatt med vacker gerbera mitt på. Färgerna matchar perfekt till hennes vackra blus.

Vad den här hatten går ut på har jag ingen aning om. Fin är den inte och passar gör den verkligen inte men min syster visar upp den snyggt i alla fall.

Anneli kom i vacker blå hatt med egenvirkad blomma på. Vacker som en dag!

Matilda valde den gröna hatten som passar utmärkt till en tur i en cabriolet en solig dag. En tur ut på landet är ju aldrig fel. Solglasögonen är ett måste förstås.

Syster Isa bytte hatt efter en stund. Här en mer vårig hatt med grön pipremsare och det väldigt eleganta avocadonätet.

Katrin tänkte att ett påskägg kan säkert bli en vacker hatt och skapade den här vackra kreationen. Visst fungerar den utmärkt som arbetsprov till en modistubildning? Man kan inte säga annat än att den är innovativ!
PRESENTERNA
Tjejerna hade gått och blivit galna och kom med massor med presenter till mig. I inbjudan stod det att jag fyllde 25. De måste ha gått på det för annars förstår jag inte alls varför jag fick så mycket fint.

Man kan säga att det var tekoppar som var temat. Hur fina tekoppar som helst. De står nu fint uppradade på hyllan i vardagsrummet. Muffinsformar och te är nödvändigt när man ska dricka te och en trädgårdstidning (syns inte på bilden) fick jag också. Oj, vad bortskämd jag blev!


Det blev verkligen en lyckad kväll. Jag sov gott den natten och gick trött runt hemma hela nästa dag utan att ta mig för något alls förutom dricka te och läsa tidning.

PS Katrin hade lånat massor med hattar av en vän som ärvt dem av sin mormor.

6 kommentarer:

  1. Så fina ni var allihop och vilket fantastiskt trevligt sätt att fira sin födelsedag på. :) Grattis i efterskott förresten och tt du blev firad med pompa och står ser jag ju. ;) Och jag måste säga att jag blir vrålhungrig nu när jag ser dina fina bilder. Den där brietårtan får jag allt ta och testa någon gång. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Hahahaha vad roligt vi hade :D Gott och mumsigt var det också och fantastiskt roligt att ALLA var där!! Tack igen!

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott! måste säga att maten ser sååååå underbar ut och ni ungdomar är så tjusiga i era huvudbonader!

    SvaraRadera
  4. Hej, hej! Nu äntligen kan jag kommentera hos dig, har försökt så många gånger tidigare men det har nog varit något fel. Vilken tur att jag provade igen :) Vilket underbart teparty ni har haft, låter hur trevligt som helst. Grattis i efterskott, hoppas din dag blev riktigt fin! KRam Linda

    SvaraRadera
  5. Min plats i solen: Ja hjälp vad trevligt vi hade! Testa brietårtan. Den är ett måste i en människas liv. kram kära du

    Lisa: Hur roligt som helst. Och JAAAA tänk att ALLA kunde!

    Sussie: Ja tänk vad fina vi ungdomar är! Det var länge sedan jag blev kallad det:P

    Linda: Men vad konstigt och tråkigt att det inte funkat att kommentera. Tack för grattiset. kram

    SvaraRadera
  6. Det var en underbar och minnesvärd kväll. Hurra för dig och hurra för oss. Kram!

    SvaraRadera