13 maj 2011

Havremjölk.

Först nu kan jag blogga. Dumma blogger som har krånglat hela dagen.

Vädret har inte varit lika fantastiskt idag men det har passat mig ganska så bra för jag har haft saker att göra. Saker som att städa här hemma. Köket var för stökigt för min smak så jag tog tag i det ordentligt. Busploppen gjorde det väldigt svårt för mig genom att stöka ner hela tiden men till slut blev det klart och jag kunde sätta igång med det jag egentligen ville göra - havremjölk.

Vi är ett antal kvinnor som träffas var tredje månad ungefär och pratar mat men framför allt självhushållning. Vi ger förslag på recept och försöker oss på att laga rolig mat på produkter som man har hemma även när det är kris. Vi har väldigt roligt tillsammans och lär oss nya saker hela tiden. Planen för kvällen denna gången var att lära oss konservera. Några av oss kan det redan men några kände att de ville lära sig så att de kan göra sylt i sommar. Det andra var att göra egen havremjölk och mandelmjölk. Havremjölken stod jag för så det har jag gjort under dagen idag. Snabbt och enkelt måste jag säga.

Till 1 liter tar man 3 dl havregryn och 15 dl vatten. Till det häller man i 3 msk olja (det är viktigt att det är olja som inte har mycket smak) och lite salt. Mixa samman med stavmixer eller matberedare. När det är gjort silar man det genom en silduk. Jag har ingen silduk så jag tog en vanlig sil vilket också gick bra. Häll sedan upp det på flaska och förvara i kylskåp.

Mixa. Mixa.

Häll i silen och låt det rinna igenom.

Tada! Färdig havremjölk.

Jag tycker det var väldigt enkelt och snabbt att göra så jag kan tänka mig att göra det när jag ska steka pannkakor. Det tar inte mycket längre tid än att ta ut mjölken ur kylen. Jag har hittat receptet här. De har även räknat ut kostnaden för 1 liter och kommit fram till att det blir 3.50 kr. Det är verkligen billigt.

Hur vår kväll var får ni läsa om imorgon. Allt jag tänker säga nu är att det var att vi hade väldigt roligt och att vi åt en hel massa gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar