29 maj 2011

Om att fira mors dag.

Jag älskar min underbara familj. Tillsammans har vi ätit mycket god middag och färgglad delikat efterrätt.

Till middag blev det olivkyckling med färsk pasta och sallad (jag frångick min diet idag). Kycklingen är väldigt god och är en favorit här hemma.

Dagen till ära dekorerade vi lite fint på bordet och tände ljus.

Efter maten lekte barnen för fullt. Ger man en Stella ett paraply kan man ena stunden vara Madicken som hoppar från ett tak för att en stund senare vara Mary Poppins. Noel leker vid tvättfatet på toaletten där han helst tvättar tandkrämstuber.

Till efterrätt blev det frukt doppade i smält choklad. Både gott och roligt att äta.

Det doppades frukter för glatta livet. Det hela blev lite roligare än vanligt.

Noel åt på sitt lilla sätt. Stapla frukter och sen försöka få på dem på den lilla gaffeln höll honom sysselsatt en lång stund.

Visst ser det gott ut?

Recept på Olivkyckling

1 kg kyckling

smör
2 vitlöksklyftor eller 1 gul lök (jag tar både och)
1/2 dl vitt vin eller 1 msk pressad citron + 2 msk vatten
1 1/2 msk konc kycklingfond
1 tsk rosmarin (jag tar timjan)
12-16 svarta oliver med kärnor
4 lagerblad
2 tsk kinesisk soja
2 1/2 dl mellangrädde


Bryn kycklingen i smör. Skala och hacka löken. Fräs löken i smör. Tillsätt vin, kycklingfond, rosmarin, oliver, lagerblad, soja och grädde. Låt koka ca 20 min i såsen. Servera med kokt pasta eller ris.

1 kommentar:

  1. Å vilken härlig dag! Alla ser ut att vara grymt nöjda :-)

    SvaraRadera