01 maj 2011

Mat eller konsten att leva på luft.

Att äta rätt. Jag säger: suck!

Jag som har ont i kroppen mest hela tiden och dessutom är överviktig har en hel del att fundera på när det gäller mathållningen. Ett kapitel jag ogillar mycket för det är inte så lätt som man kan tro. Man kan tycka att det bara är att sluta äta det dåliga och börja äta det som är bra men det är inte så enkelt. Tyvärr! Hade det varit det hade jag inte haft ont och varit smal men så är inte fallet. Mat kan vara ett beroende som så mycket annat. Det är inte så att jag överäter direkt. Faktiskt äter jag oftast för lite per dag. Min fälla är sötsakerna. Jag kan nog leva på godis tror jag.

Jag har precis läst ut en bok om anti-inflammatorisk mat. Mycket intressant! Enligt författaren så ska man i stort sett kunna bli av med medicinerna om man äter på det sätt som han föreslår. Nu är inte jag den som bara köper ett koncept och tror att det jag läser alltid är sant men det var mycket intressant läsning. Man kan sammanfatta det hela med att jag, om jag testar hans metod, framöver inte kommer få äta nästan något alls. Riktigt så är det ju inte förstås men det känns så. Kanske kan man leva på luft trots allt?

Jag tycker i alla fall att det är värt ett försök. Det är värt det om jag slipper ha så ont. Jag trodde verkligen att jag skulle få mindre ont när våren och värmen kom men de senaste veckorna har jag haft väldigt ont. Inte roligt alls. Det gör mig riktigt ledsen att det är så det är så nu blir det andra bullar. Verkligen andra bullar. Hjälpes!

Jag behöver helt klart all peppning jag kan få. Inga sötsaker! Aaaaaahhhh! Abstinens here I come!

5 kommentarer:

  1. Nej, våren värmen och ljuset har än inte gjort det minsta gott åt mina leder heller :( Nu testar jag att äta LCHF-kost för jag har hört att det ska ge positiv effekt åt leder. Vad är det för metod du skriver om? Just nu känner jag att allt är värt att i alla fall testa.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Husfrun: Ja allt är helt klart värt att testa. Att ha ont även på den här sidan av året vägrar jag att ha. Jag skickar ett mail i dagarna och berättar. kram

    SvaraRadera
  3. Kära vännen!! Fångad i din egen kropp :/ Jag skulle bara säga att sockerabstinensen går över snart så håll ut!!!

    SvaraRadera
  4. Ja fy för sockerberoende. Jag är själv svag för sötsaker men turligt nog har jag ingen värk. Men jag har läst kring det där med att socker är inflammationsökande i kroppen, det är ganska skrämmande. Jag hoppas du tar dig igenom och vinner över sockersuget. Fint inlägg du skrivit om detta.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Lisa: Ja den går över men fyyy vad den är otrevlig när den väl är här och hälsar på. Tack vännen!

    Linda:Socker/kolhydrater är av ondo. Jag ska vinna den här gången och jag ska slippa ont. Det måste gå. Tack för komplimangen! kram

    SvaraRadera