10 maj 2011

Om att leva på luft eller i alla fall känns det så stundvis.

Jag har lagt om min kost helt. Förra veckan satte jag stop för en massa saker. Bort med det ena och det andra och även det och det. Kvar blev fisk, kyckling, grönsaker och frukt. Inga kolhydrater, inga mjölkprodukter och inte kött. Inte mycket kvar eller hur. I proteingruppen ingår även ägg vilket jag är mycket tacksam för. Till snacks blir det bara nötter och en och annan bit mörk choklad.

Varför gör jag detta enligt många helt galna? För min hälsas skull. Men kan man inte må bra av att bara dra ner på det som inte är bra att äta. Självklart, men inte om man har ont i kroppen. Då gäller det att vara drastisk. Testa och se vad som händer. Jag är villig att göra detta galna för att se om smärtan minskar. Blir smärtan mindre påfrestande så är det värt det. Då kan jag leva så här hela livet och någon gång då och då äta en bit kött eller en gräddfilssås. Jag har bara på den här veckan insett att man inte behöver allt det där för att överleva. Det jag lagat är gott och jag har blivit mätt och det är väl ändå det mat går ut på.


Laxbiff med bönsallad och avocado.

Det svåraste har förstås varit sockersuget men det har försvunnit nu. Helgen var jobbig men jag överlevde och nu tänker jag knappt på det. Knappt alltså för visst skulle jag vilja äta en massa kakor till tet på kvällen eller köpa mig en stor påse med godis. Jag älskar sött men det går. Det går. En barndomsvän, som jag nyss fått kontakt med igen, sa att jag ska fokusera på det jag får äta istället för på det jag inte får äta. Hon har så rätt. Det har hjälpt mig att tänka så. Jag älskar fisk och jag är mycket förtjust i grönsaker och frukt. Det är ren och god mat. Det får jag äta. Det känns bra.

För att veta om detta gör verkan har jag slutat ta min medicin vilket har varit jobbigt. På morgonen är det inte roligt. Jag kommer nästan inte ur sängen för mina leder är så stela och att få dem att fungera igen gör fasligt ont. Dessutom har jag försökt att röra på mig mer. Jag promenerar istället för att ta bilen till de ställen som det är rimligt att gå. Motion är A och O när man har ont som jag har. Så kostomläggning och röra på sig är medicinen för tillfället. Pillret får ligga kvar i burken och förhoppningsvis aldrig behövas igen eller först till vintern när kylan kommer.


Frukttallrik till frukost. Egentligen får jag inte äta banan. Banan
innehåller för mycket kolhydrater men jag hade banan hemma.

Min tanke med det hela är att försöka göra detta hela sommaren och se vad som händer. Kommer jag att ha mindre ont? Kommer det märkas i hur jag mår? Logiskt nog borde jag gå ner i vikt. Vi får väl se om det stämmer. Men faktiskt är det inte alls det jag har som mål med detta. Viktnedgång blir en bonus. En sak i taget så får vi se vad som händer.

Lång inlägg det här men detta tar upp min hjärna ganska mycket för tillfället. Planera maten, komma ihåg att äta regelbundet och hålla fingrarna borta från sådant jag inte ska äta. Det är ett heltidsjobb!

4 kommentarer:

  1. Kul att du testar! Jag har skrivit om det en annan gång men det kommer du säkert inte ihåg. Anyhoo, ledproblem är något som går i min släkt och för de mina som drabbats funkar verkligen en ändrad diet. Mormor blev bra efter ett halvår. Hon kunde knappt gå när hon slutade med kött. Mamma blev bättre på en vecka men hon hade inte hunnit utveckla så stora besvär. Jag skriver det här för att peppa och berätta att det finns solskenshistorier även om det tar lite tid ibland. Hoppas det ordnar sig för dig också!

    SvaraRadera
  2. ES: Vad skönt att höra att det gör skillnad. Ja att sluta äta kött märkte jag snabbt gjorde skillnad men inte tillräckligt. Jag vet inte om jag minns att du skrivit något om detta förut och jag förstår nog inte riktigt vem du är. Vem är du:)

    SvaraRadera
  3. Vi känner inte varandra alls, har bara hittat hit av nån anledning =). Har några bloggar som jag läser oregelbundet som tidsfördriv typ, har kanske intresserat mig lite för att jag lagt märke till att du skriver om ledproblem ibland.

    SvaraRadera
  4. ES: Vad trevligt att du kikar in här ibland. Du är så välkommen så. Jag är tacksam för din uppmuntran och för dina tips. Ja ledproblem blir det lite då och då men jag försöker att inte fokusera på det hela tiden. Kika gärna in igen.

    SvaraRadera