03 maj 2011

Symötestisdag - ny plats för symaskinen och örter.

Under veckan som gått har jag haft en projektfri vecka. Jag har läst och vilat. Jag behöver lägga mina projekt åt sidan då och då för även om det ger mig glädje och jag mår väldigt bra av att pyssla så ingår det även en liten dos av stress.

När jag fyllde år åkte min käre man till Ikea och köpte ett skrivbord och förvaring som vi bestämt skulle stå i vardagsrummet. Jag har fram tills nu belamrat matsalsbordet med alla mina syprojekt. Jag känner mig väldigt nöjd med denna lösning och faktiskt har det inte gjort att mitt vardagsrum ser sämre ut.

Hyllor för alla saker. Var sak har sin plats. Åh, vad jag njuter när allt har någonstans att bo. "En liten hattaffär på hörnet" är en mycket söt bok som jag läste en av dagarna förra veckan. "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" har jag påbörjat men av någon anledning kommer jag inte igenom den. De jag känner som läst den tycker det är väldigt bra och rolig. Det är kanske något fel på mig? "The Inflammation Syndrome" är väl ingen bok för vem som helst men väldigt intressant för mig. Den lusläste jag häromdagen. Lilla ugglan sitter och ser boksmart ut och vaktar mina dagböcker som ligger bredvid.

I en annan hylla ligger diverse tidningar och min bok om min trädgård som jag för tillfället antecknar flitigt i. Alla drömprojekt och verkliga projekt finns däri.

I går var jag iväg och handlade örter. Jag har påbörjat "Projekt altan" nämligen. Jag har en bild i mitt huvud av hur jag vill att det ska se ut och nu har jag börjat förverkliga den. Steg ett: örtbänken! Basilikan står i sin korg på matsalsbordet för det är för kallt för den att bo utomhus än så länge. Bänken ska jobbas med. Den ska få ny färg och allt ska ställas mer dekorativt än just nu vilket jag ser fram emot att pilla med.

Jag blev kär i småfåglarna så de fick följa med hem. Visst är de söta? Vart de ska bo vet jag inte riktigt säkert än men en fin plats ska de få.

Persilja är en av örterna jag köpte. Den kunde jag självklart ha sått själv men jag är en lat trädgårdsmästare så jag köpte färdig. Timjan, Rosmarin, Basilika och Oregano köpte jag också.

I veckan tror jag att jag ska pyssla små skyltar till med örternas namn på och förhoppningsvis ska jag få min man att bygga ett och annat. Sandpapper och målarpensel kommer också få komma fram och visa vad de går för. Jippi, trädgårdssäsongen är igång!

10 kommentarer:

  1. Småfåglarna är verkligen helt underbara!

    SvaraRadera
  2. Jag har också börjat plantera lite örter och andra små trädgårdsprojekt! Underbar tid nu!

    SvaraRadera
  3. fin arbetshörna ni fick till. Visst är det roligt med kryddplantor. Sedan kan man sitta och handarbeta och känna dofterna hela sommaren :-)

    SvaraRadera
  4. Anonym13:14

    Vilka söta fåglar! Och en projektfri vecka - vilken grej! Det vore verkligen en utmaning för mig. Men nog lika nödvändig.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  5. Oj, vad mycket fint du bjuder på idag Dorro! :) Vad bra det blev med skrivbord oc förvaring och jag håller med dig om att det känns bra när man har fått ordning på sina saker och det dessutom ser bra ut och funkar för alla. :)

    Det låter klokt att ta lite paus från alla projekt emellanåt. Även om de skänker en mycket glädje kn det vara skönt med en paus ibland. En möjlighet till nya infallsvinklar dessutom. :)

    Ha en fortsatt fin vecka kära du!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. mintekopp: Helt underbara!

    Gherda-Thyra: Ja det är verkligen roligt att pilla i jorden!

    Hundra procent husmor: Åh sitta ute och pyssla! Det ser jag fram emot!

    Catrin: Projektfri vecka är verkligen inte lätt men det går. Man kommer in i det efter någon dag.

    Min plats i solen: Jag är väldigt nöjd med min arbetsplats och det här med projektfritt är ganska skönt ibland. Ha en underbar vecka du också Lotta!

    SvaraRadera
  7. Det är absolut inget fel på dig... Hundraåringen tyckte jag var en väldigt överskattad bok - orkade knappt läsa klart den, var så trött på den!
    Jag har också min syhörna i vardagsrummet och det är toppen. Varför gömma undan de grejer man gillar mest?

    SvaraRadera
  8. Alma: Vad skönt att höra att någon annan tyckte boken var seg. Nä varför ska man gömma sina skatter!

    SvaraRadera
  9. Hej, Dorro!

    Vad fint du fick det! Det kan vara så tillfredställande att komma iordning och få praktiska platser för saker och ting. Efter att jag spritt mina handarbetsprojekt över vardagsummet under lång tid, kånkade min man ner ett stort skåp som jag kan förvara dem i. Bra med förstående män;)Och håller helt med, en syplats kan gott få synas - behöver inte gömmas undan!

    Så roligt att läsa om dina kryddplaner, för jag håller också på och fixar i mitt lilla kryddland. Så jag har huvudet fullt av just det;) Kommer mer på bloggen, framöver!

    Kram från Maja

    SvaraRadera
  10. Det där ser ju riktigt snyggt och praktiskt ut. Jag skulle också behöva en bra lösning för alla mina papper - och snart igen - kursböcker. C blir galen på mig som belamrar köksbordet ;)
    Kram.

    SvaraRadera