11 juli 2011

Om att inte se så bra.

Ett bra tag nu har jag känt att mina glasögon inte gör jobbet. Det är lite dimmigt kan man säga. Jag kan inte se på nära håll och inte på långt heller. Inte bra. Jag behöver inte alltid ha glasögon men när jag läser, kör bil, syr eller sitter framför datorn är de väldigt bra att ha.

I går tog vi oss en tur till glasögonaffären. Det var ett äventyr kan man säga. Stella provade allt som gick att prova och konstaterade om och om igen att hon minsann såg mycket bättre med glasögon på. Med alla hon provade dessutom. Noel sprang mest runt och rev ner par efter par.

Jag gick runt i en timme och provade båge efter båge och kunde absolut inte komma fram till vad jag skulle ha. Det finns en anledning till att jag har dragit mig för att skaffa nya. Det är ju något man ska gå runt med ett bra tag framöver. Det jag hade bestämt var att jag vill ha en båge i svart och en lila. Svart eftersom det passar till allt och lila för att jag ofta har lila och rosa på mig så det vore roligt att matcha även med glasögonen.

Efter den första timmen fick vi gå för att Noel höll på att flippa men jag var tillbaka igen en timme senare för synundersökning. En synundersökning känns lite som ett intelligenstest tycker jag. Ser du bättre nu eller nu? Optikern sitter inne med svaret och jag sitter och blir tveksam endast av rädsla att svara fel. Urlöjligt!


Efter undersökningen provade jag bågar i en timme till och valde till slut två som jag tyckte om. De blev beställda och vi gick därifrån. När jag kom hem gick livet i 190 så jag hann inte tänka så mycket på mina nya glasögon men när jag la mig på kvällen kände jag starkt att en av bågarna är helt fel. Så nu måste jag ringa dit så fort de öppnar och säga att jag ångrat mig och sen måste jag ta mig dit och PROVA igen. Suck! Det är de svarta bågarna jag är osäker på och det var bland de svarta det var svårast att hitta.

Dessa problem vi ställs inför alltså. Ibland är livet bara lite för svårt. Haha!

3 kommentarer:

  1. Oj, vad jag känner igen mig! ;) Jag har glasögon då jag kör bil, tittar på tv, går på bio och liknande och tänk att man kan vara så nervös för den där synundersökningen. Jag tror alltid att jag ska svara "fel" och därför inte få rätt styrka på glasögonen. Knasigt jag vet! ;) Och ibland vet jag ärligt inte om jag såg den ena bilden skarpare än den andra. Ibland känns det om man chansar hej vilt. ;)

    Känns inte någon av bågarna rätt ska du självklart byta Dorro. Det är viktigt att man trivs. Min optiker är bra där för när jag byter bågar får jag en sådan där liten väska med mig hem där jag har valt ut ca 6-7 bågar som jag sedan får med mig hem under ett dygn för att prova mig fram till vilka som känns bra. Det är ju som du säger något man ska ha under en längre tid och som man dessutom betalar dyra pengar för så det är viktigt att man känner sig bekväm med det man väljer.

    Lycka till md dina nya bågar!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Min plats i solen: Haha, ja precis så är det. Man kan inte avgöra vad som är rätt. Jag tror att bågarna kommer bli bra. Svårt att veta egentligen förrän man använt de i vardagen. kram kram

    SvaraRadera
  3. Det där med glasögonbågar är svårt. Som du skriver, man ska ha dem ett bra tag och måste känna att det är helt rätt.
    Kram - och lycka till.

    SvaraRadera