16 juli 2011

Sofiero!

Så kom äntligen dagen då jag fick åka till Sofiero. En hel dag bland blommor ger verkligen mitt inre frid. Så mycket vackert att det knappt gick för den stackars hjärnan att hantera alla sinnebilder. Jag njöt av allt och det var härligt att vara där tillsammans med min familj som alla roades av denna dagsutflykt till Helsinborg.


På förmiddagen packade jag in hela familjen i bilen. En glad ett och halvtåring, en lätt klagande sexåring (över att det skulle åkas så långt), en tveksam pappa och en entusiastisk jag.

Pappa Mikael kontrollerar lufttrycket i däcken för en säker färd neråt landet.

Och så kom vi fram. Alla var nöjda med åkturen som innehöll en hel del chips och melodifestivalsmusik.

Vi började besöket med att gå in i slottet. Eftersom vi ju hade med oss en busunge i följet så var det lite svårt att titta ordentligt och läsa allt text överallt så jag hoppas vi får tillfälle till det en annan gång.

Den fantastiska utsikten från slottsbalkongen.

Kronprinsessan Margareta som skapade trädgården på Sofiero 1905-1920.

Längst med kronprinsessan Margaretas blomstergata blommade det underbart och rosorna var fantastiska.
En av många foton av rosor. Älskar man rosor så kan man inte få nog.

Min vackra vackra familj!

Himmel och moln mot en klarblå himmel. Här på gräset hade jag velat sitta i timmar med papper och penna och skriva ner allt jag är tacksam för i livet.

Stella klättrade nog mer i träd än vad hon gick på marken. Nästan i alla fall. Trädgården kryllade ju av klätterträd.

Jag älskar Dahlior men eftersom jag är en så kallad lat trädgårdsmästare så har jag inga i min egen trädgård. Bara tanken på att komma ihåg att gräva upp knölarna på hösten för att sedan gräva ner dem igen på våren gör mig stressad.

Många foton på Dahlior blev det kan man säga. Fler än på rosor faktiskt.

Ett hav av rosa och vitt.

Att fotografera en liten Plopp är inte det lättaste. Han hinner inte med att stå still för kameran. Det ska springas precis hela tiden. Stella försöker i panik få honom att förstå att man inte kan gå ner för kanten.

Men se här - titt-ut!

Prinsessan Stella har lite svårt att välja kläder men en liten stund var hon klädd så här.

Prins Noel är lycklig för all tid för spring som han fått denna dag.

Det har varit en underbar dag och jag känner mig påfylld av vackerhet och glädje. Sofiero åker vi tillbaka till nästa sommar. Det är ett som är säkert.

2 kommentarer:

  1. Men vilken rolig dag - och det ser ut som om föräldrarna fick sitta i baksätet ;)

    Sv. Ja, jag upplever enorm skillnad i lederna. Sen jag började äta lchf mår jag bra i lederna, men varje gång (de få gångerna) jag fuskat får jag ont i hela kroppen. Det kan väl inte vara inbillning?

    SvaraRadera
  2. Hur går det för dig förresten?

    SvaraRadera