17 juli 2011

Resultatet av min kostförändring.

För ett tag sedan berättade jag om hur jag hade bestämt mig för att göra ändringar i min kost. Inlägget om det finns här. Jag slutade att äta kolhydrater, rött kött och mjölkprodukter för att se om det kunde vara så att jag skulle få mindre ont i mina leder.

Första veckan var ganska tuff. Maten jag åt var väldigt god och det kändes väldigt fräscht men sockerabstinensen tog tag ganska hårt och jag undrade stundvis vad jag hade gett mig in på. Men efter någon vecka försvann den och jag kände att jag njöt av den mat jag åt. Det var mycket sallad, lax, kyckling och frukt. Fräsch och lättlagad mat. Inte tungt för magen.

Första veckan och en bit in i andra veckan var inte rolig för min kropp. Jag hade så ont när jag vaknade på morgonen att jag trodde att jag aldrig skulle kunna resa mig ur sängen. Morgonstelheten var total kan man säga och utan min medicin som jag alltid tar på kvällen så slapp jag inte undan den. Men in i andra veckan hände något. Jag vaknade en morgon och morgonsmärtan var borta. Så där plötsligt poff puts väck. Jag kunde inte ta in vad det betydde men det fortsatte så.

Små fjuttiga morötter från trädgården
som kompisens kanin fick i
födelsedagspresent idag.
Jag började märka att jag kände mig lättare i kroppen. Jag kunde gå längre sträckor utan att märka av värken. Det har varit underbart. Den enda värk som kostförändringen inte råder bot på är värken i armarna. Den är densamma. Det verkar som inget tar bort den. Varken vad jag äter eller medicin så den får jag leva med. Den är konstant.

Efter att i sju veckor varit stenhård med vad jag ätit. I stort sett inte ett enda fusk så bestämde jag mig för att se vad som skulle hända om jag sakta återgick till mitt vanliga ätande. Jag bestämde mig för en fyraveckorsperiod av fusk kan man säga. Första veckan började jag äta kolhydrater. Andra veckan åt jag mjölkprodukter och tredje veckan kött. Den fjärde veckan, veckan som varit, har jag ätit av allt. Resultatet av detta har jag kommit fram till är att mjölkprodukterna har ingen påverkan alls medan kolhydraterna gör viss skillnad. Kolhydraterna påverkar dock inte lederna så mycket utan mest min trötthet. Däremot är den stora boven i dramat köttet. Så fort jag började äta kött igen kom värken tillbaka och morgonstelheten visade sig igen.


Man kan säga att kostförändringen gjorde stor nytta. Den gav verkligen goda resultat. Det har inte varit speciellt svårt att hålla sig från alla saker jag inte ska äta. Visst har jag saknat godis och kakor och vissa dagar kött men när jag insåg vilken skillnad det gjorde för värken så var det inte svårt. Den första augusti går jag tillbaka till den strikta dieten igen men denna gången kommer jag tillåta mig lite gott då och då. Det jag vet nu är vad jag ska göra i vinter för att klara de svåra vintermånaderna. Jag vet vad som kan tänkas hjälpa och det är jag väldigt glad för.

Det jag oroar mig för mest nu är sockerabstinensen som jag får gå igenom igen. Jag tycker inte om den. Jag hoppas den blir lindrigare den här gången.

5 kommentarer:

  1. Vilket intressant experiment! Och att det fungerade. Maten har stor inverkan på hur man mår, mer än vad man tror!

    SvaraRadera
  2. Trillingnöten: Ja det har varit väldigt spännande och så fascinerande vilken påverkan det har haft.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant inlägg! Nog påverkas kroppen av vad vi stoppar i oss. Medelhavskost lär vara bra för människor med ledbesvär, - coolt att du testat dig fram själv för att hitta vad som funkar för dig!
    Keep up the good work!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Härligt att höra! Själv får jag jätteont i kroppen så fort jag fuskat och ätit kolhydrater - och då är det trots allt bara små mängder vi talar om. Rött kött äter jag - och det klarar min kropp av. Det är kolhydraterna som är boven - så det är intressant ändå att höra hur olika vi påverkas.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Fröken Grön: Ja många problem som vi har kan nog ordnas upp med hjälp av kosten. Tack för peppningen.

    Husfrun: Verkligen intressant hur annorlunda man kan reagera på maten med ungefär samma diagnos. Skönt att även du funnit ditt sätt. kram

    SvaraRadera