30 juli 2011

Jag analyserar livet.,

En av ”mina allra käraste vänner” är författare. Jag har läst alla hennes böcker utom en (tror jag). Ingen är utgiven än men jag vet med säkerhet att det kommer de bli en dag i framtiden när de där förlagsmänniskorna förstår vad det är de har fått i sin hand. En guldgruva.

Men det var inte det jag skulle prata om utan om att just nu är vi en liten grupp utvalda personer som läser en av hennes böcker som hon planerar att skicka in till förlag till hösten. Vi läser, analyserar och tycker till. Jätteroligt! Jag har läst boken två gånger tidigare och vet redan att jag älskar den men den här gången vill hon ha feedback. När det gäller feedback så är inte jag den rätta personen att fråga. Jag läser eller rättare sagt slukar böcker och sen är jag klar. Jag har en bestämt uppfattning om boken var bra eller dålig men mycket mer djup än så får man inte från mig oftast. När hon och jag satt och pratade om att vi sedan ska träffas allihop och prata om boken tillsammans säger hon: ”Jag tänker mig att den är bra för sådana som dig som inte kan sätta fingret på saker på egen hand”. Jahaja och hur värdelös är inte jag kände jag då. Jag kan inte sätta fingret på saker liksom. Men då säger hon: ”Du är väl inte den som analyserar litteratur. Du analyserar livet”. Det tycker jag är bra och det är så sant. Jag analyserar livet. Mitt och andras och brukar vara rätt bra på att sätta fingret på saker spot on. Faktiskt är jag ganska grym på det om jag får säga det själv.

6 kommentarer:

  1. Ja, vad väljer man? Att analysera litteratur eller livet? Livet så klart! Det är en mycket bra egenskap som jag delar med dig! :)

    SvaraRadera
  2. Vad fantastiskt kul att få den äran att läsa en blivande författares böcker :) Och självklart är det en lika stor ära att få ett sådant bra betyg - att analysera livet framför litteratur!

    SvaraRadera
  3. Att analysera livet är väl en elt underbar egenskap och vilken fin vän som kunde lyfta fram det för dig på just det sättet. Inte som någon brist utan som en oerhörd tillgång. Vänner är livets skatt! :)

    Du får berätta när din väns böcker blir utgivna så att vi kan läsa vi också. Önska henne lycka till! :)

    Ha en strålande fin söndag du analyserande vän och tack för dina rara ord hos mig. De värer så otroligt gott!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten: Livet så klart! Det är viktigare än litteratur även om det är fantastiskt roligt att läsa.

    Husfrun: ja det är verkligen en ära och väldigt roligt.

    Lotta: Goda vänner är det bästa man kan ha. De berikar livet. Jag ska absolut berätta när hennes böcker blir utgivna. De ska ALLA läsa! Tack för att du har din blogg för mig att läsa. Den ger mig glädje. kram

    SvaraRadera
  5. Anonym11:27

    Det var ju så uppenbart! Du ÄR grym på att analysera livet. Kramar till dig, min allra käraste vän.
    / Författaren i fråga

    SvaraRadera
  6. Författaren: Kram på dig med underbara du!

    SvaraRadera