21 mars 2011

En stressfri tillvaro?

Efter en lugn helg med bara fokus på nedvarvning och lugn och ro gäller det att behålla den känslan i kroppen även när en ny vecka börjar. En konst som jag inte riktigt bemästrar men har bestämt mig för att träna på denna veckan.

Veckan som jag har framför mig består av flera trevligheter men också några stressmoment. Eftersom jag inte riktigt får lov att utsättas för stress för då hamnar jag i sängläge så måste jag se till att sätta ljusglimtarna i fokus och göra det som är stressande på ett lugnt sätt. Jag har varit ganska bra på detta förut men har tydligen glömt bort hur man gör igen.

Jag har skrivit en lista, javisst en lista, över saker jag kan göra som är avslappnande när stressen pockar på. Saker som jag vet lugnar ner mig. Listan ligger på bordet bredvid datorn för mig att läsa när det behövs för att påminna mig om att jag kan. Förberedelse är nyckeln till en stressfri tillvaro. I alla fall för min del.

Det fanns en tid då jag inte hade någon gräns för hur mycket jag kunde göra. Jag kunde ha flera projekt på gång samtidigt. Jobba, fixa hemma, ut på kvällarna och dessutom göra arbete hemma utöver det jag gjorde på jobbet. Så där som de flesta vanliga människor gör. Den tiden känns som långt bak i tiden i en annan värld som jag förnimmer men egentligen knappt minns. Det var en tid. Nu är en annan. Min tid idag är en bra tid den med men med fler ångestattacker och gråtstunder som övergår i nya tag och ny energi för en stund. Mitt liv är annorlunda. Men det är allt ganska bra.

5 kommentarer:

  1. Det är bra att du lyssnar på dig själv! Verkligen.

    SvaraRadera
  2. Att vara någons fru: Ja man lär sig efter fyra år med utbrändhet men konstigt nog tar det tid. Man gör samma misstag om och om igen.

    SvaraRadera
  3. Hej Dorran,
    nu ligger din presentation äntligen ute på Presentera Din Blogg!
    Den länkas till två av mina Facebooksidor: http://www.facebook.com/qoolaqvinnor + http://www.facebook.com/presenteradinblogg.

    Ha det så bra!

    Mvh Siv

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera
  5. Det är bra att du tränar på att acceptera det. Jag tycker du får gjort fasligt mycket ändå!

    SvaraRadera