02 mars 2011

Favoriter i hemmet.

Som ni kanske märkt dyker "Favoriter i hemmet" upp ibland. En liten bloggserie kanske man kan säga. Som jag sagt innan så tror jag att alla har saker i sitt hem som de älskar på ett lite speciellt sätt.

I dag har jag en klenod att visa er. En vacker Singer symaskin från 1958. Min farmor fick den av min farfar när han hade varit på affärsresa i USA. Tänk vilken present! Det fanns inget lyx av den sorten i Polen på den tiden och så kommer han hem med en elektrisk symaskin. Vad jag önskar att jag visste hur hon reagerade. Var det något hon hade önskat sig eller överraskade farfar henne? I bland hade det den där tidsmaskinen suttit fint.

Så här vacker är den.

Allt är så stilrent och enkelt. Spakar hit och dit.

Manualen finns fortfarande kvar om än något söndrig.

För att sick-sacka får man byta hela pressarfotsmekanismen och sätta på den här stora saken. Ingen knapptryckning här inte.

Alla pressarfötter finns kvar i originallådan.

Förutom att den är vacker så går det fortfarande att sy på den. Den är fullt duglig till att sy allt man behagar. Jag använder den inte för jag vågar inte riktigt utan den får stå på sin plats på finsaksbordet och beundras av alla som ser den. Det är den värd tycker jag. Den är värd att få stå i centrum och glänsa.

11 kommentarer:

  1. Anonym15:05

    Jag verkligen! Vilken skönhet :)

    Hihi nä jag är för otålig för långa pysselprojekt ;)

    SvaraRadera
  2. Otroligt fin! Så häftigt att alla tillbehör finns kvar också... Förstår att den har hedersplatsen;)

    Kram fr Maja!

    SvaraRadera
  3. Det var det vackraste jag sett sen jag såg min Mikael på bröllopsdagen!

    SvaraRadera
  4. Att vara någons fru: Ja visst är den?

    Catrin: Skönhet. Absolut. Tittar på den varje dag.

    Maja: Jag imponeras väldigt av att allt finns. Förr var man noga med sina saker på ett annat sätt än idag.

    Anja: Ojoj, det säger mycket!

    SvaraRadera
  5. Hej Dorro!

    Vad fin den är och vilken underbar present att få. Jag kan tänka mig att hon blev överlycklig och han likaså över att kunna glädja henne. Jag förstår att det betyder mycket för dig att ha den i din ägo nu. Så fin!

    Sköt om dig vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Lotta: Ja så var det förmodligen. Hade så gärna velat se det. Jag är sååå glad att det är jag som har den. Ha det underbart i vardagen Lotta!

    SvaraRadera
  7. Den är verkligen en skönhet. Drar blickarna till sig. HAr du verkligen provsytt på den?

    SvaraRadera
  8. Villeosagamamman: Jag har inte provsytt på den. Jag vågar inte ifall jag gör något fel men den fungerar det vet jag.

    SvaraRadera
  9. SÅ fin! Det är ofta de äldre makapärerna som håller längst!

    SvaraRadera
  10. Sandra: Ja så är det ju. Nu görs inget för att hålla. Välkommen hit!

    SvaraRadera