08 mars 2011

Symötestisdag - pippifnatt och mer tyg.

Symötestisdag igen! Den roligaste bloggdagen i veckan enligt mig. Det är så roligt att kika runt hos alla och se vad som skapats.

Jag har fått fnatt på fåglar så det är vad jag syr för tillfället.

Det har blivit en uggla. Han heter Herman och bor just nu i min hylla i vardagsrummet tills jag har bestämt vart hans riktiga hem ska vara.

Små pippifåglar har det blivit också. Fem stycken. De ska hänga i mitt påskris när det är påsk har jag tänkt.

I söndags var vi på middag hos Mikaels föräldrar. Då passade jag på att gå igenom min svärmors gamla påslakan och tyger. Det blev en ganska bra hög med varierande tyger. Nu har jag högvis med tyg till en massa projekt som jag har tänkt mig. Det ska blir roligt att komma igång och inte bara ha det i huvudet.

Jag älskar den här duken med gröna blommor och snirklar. Jag vet inte riktigt vad jag ska sy av detta men en klänning till Stella hade kunnat bli fint men frågan är om man vill ha såpass tjockt tyg till det?

Och så fanns det 6 vackra handvävda kökshandukar från Mikaels farmor. Det är hennes monogram som hon förstås själv broderat på. Vad kan man göra med gamla handdukar tycker ni? Något annat än att använda de som handdukar då alltså.

15 kommentarer:

  1. Vilka underbara retrotyger och söta fåglar :)

    SvaraRadera
  2. Fina tyger och fina fåglar! Har du sett det här mönstret?

    http://www.coatsandclark.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=80&page_id=11339264&query=owl&hiword=owl+

    Mönstret är på engelska, men är nog inte så svårt att följa.

    SvaraRadera
  3. Anonym11:00

    Vilka fina tyger. Visst är det trevligt när man får rota runt i andras skåpar och ta det man vill :)

    SvaraRadera
  4. Min lillasyrra sydde överdrag till kökssoffan av såns handdukar. Man kan sy cafégardin. Bordstabletter?

    SvaraRadera
  5. Anonym11:29

    Vilken söting!

    Ja, ta gärna idéen och gör en lampa. Finurligt!

    SvaraRadera
  6. superfina tyger. älskar dina små påskfåglar. jag började på liknande förra året men sedan tog påsken slut och de blev liggande. kanske dags att rota fram nu så man hinner klart innan påsk=) kram på dig

    SvaraRadera
  7. Vilka roliga och fina fåglar! Ugglan var för härlig.
    Gamla lakan och påslakan är riktiga tygskatter... så mycket tyg man får.

    SvaraRadera
  8. Vilken uggla! och vilka gulliga små påskfåglar. Nu blev jag sugen på att sy till påsk.

    SvaraRadera
  9. Vilka söta fåglar, passar bra till påsk.

    SvaraRadera
  10. Vilken söt uggla!

    SvaraRadera
  11. Husfrun: Jag är så glad för tygerna!

    Lillstrumpan: Jag har virkat en liknande uggla. Ugglor är så söta.

    Hemmafrun: Rota i skåp är hur fantastiskt som helst. Jag hade väldigt roligt.

    Klockarbarn: Hmmm, cafégardin kanske vore nåt. Jag har tyvärr ingen kökssoffa.

    Catrin: Tack!

    SvaraRadera
  12. eddy: ja de små fåglarna är supersöta och lätta att sy.

    Hundra procent husmor: Fåglar är gulliga. I alla fall de gjorda i tyg. Tygskatter är det bästa.

    Ann-Marie: Tack! Ugglan är jag förtjust i. Ja varför inte sy till påsk!

    Fia: Jepp påskfåglar som inte är galet påskiga.

    Alma: Tack!

    SvaraRadera
  13. Hej, Dorro!

    Här kommer en senkommen kommentar från mig...

    Den är ugglan är så fin! En verklig personlighet:) Det är roligt, det där med att sy fåglar. Här är en annan fågel-variant som jag gjorde utifrån en gratismall jag fann på nätet: http://husmorsskolan.blogspot.com/2010/08/gor-sota-dopgavor.html

    Det där tyget med ränder och rosor blev jag lite kär i! Blir spännande att se vad du tänker göra av det?

    Kram från Maja

    SvaraRadera
  14. Husmorsskolan: Jag kan inte få nog av ugglor tydligen. De är så söta. Fina fåglar du skickade länk på. Nu kanske jag måste sy några sådana också. Vad det blir av tygerna vet jag inte riktigt än men plötsligt en dag så är det något fint (förhoppningsvis). kram kram

    SvaraRadera
  15. Det gröna var to die for! Gud så vårigt snyggt!

    Tack för gratulationerna på min dag. KRAM LISA

    SvaraRadera