15 mars 2011

Heta räkor.

Vissa dagar har jag ingen som helst inspiration till vad vi ska äta och har jag dessutom inte hunnit skriva matlistan eller handlat ja då kan det bli riktigt svårt. Är jag dessutom superhungrig då är det nästan omöjligt.

Efter mycket tankeverksamhet kom jag på att jag skulle laga "Heta räkor" till middag idag. Min variant av heta räkor. Jag har ingen aning om hur man göra denna maträtt utan jag hittade bara på.

Heta räkor à la Dorro

Skala räkor så att det blir lagom till det antal personer som ska äta (jag använder oskalade frysta räkor).
Rapsolja, eller olivolja om man tycker bättre om det
Santa Maria Red Hot Chili Flakes (några skak. Det blir snabbt starkt)
1 vitlöksklyfta
½ gul lök
Champinjoner (så det matchar mängden räkor)
1 tomat
Fetaost
Spagetti
Salt
Peppar

Fräs gullöken, vitlöken och champinjonerna tillsammans med chilin i oljan. Löken ska mjukna men inte få färg. Salta och peppra. Man ska ha ganska mycket olja. Lägg i räkorna och låt de ligga med en kort stund. När du kokat färdigt pastan lägger du i fetaosten i räkblandningen och värmer upp det lite och blandar runt.

Man kan antingen slänga i pastan i kastrullen med de Heta räkorna och blanda eller så lägger man upp pasta i en djup tallrik och lägger på lagom med räkor.

Hade jag haft färsk persilja hemma så hade jag tillsatt det också.

Det blev riktigt gott och jag blev mätt. Nu ska vi ta oss en promenad innan det är dags att sätta sig i soffan och ta det lugnt.

4 kommentarer:

  1. Mmm låter riktigt smarrigt!

    SvaraRadera
  2. Åå det där låter väldigt smarrigt! Frågan är hur jag ska få resten av familjen att äta det??

    SvaraRadera
  3. Låter gott! Tack för receptet, det får vi allt ta och testa någon dag här hemma. :)

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. mintekopp: Det var smarrigt. Kul att "höra" från dig igen. Känns som det var länge sedan.

    Villeosagamamman: Jadu, det har jag ingen aning om. Kan vara svårt tror jag. kram på dig vännen.

    Min plats i solen: Ja testa tycker jag. Det är enkelt och gott. Det gillar jag. Ha en skön dag i vårsolen. kram

    SvaraRadera