23 mars 2011

Läsning för tillfället.

Jag hade tänkt mig ett annat inlägg idag än vad det blir. Hittar inte fotona till det jag skulle ha skrivit om. Så kan det bli ibland.

Just nu läser jag boken "Lyckan, kärleken och meningen med livet" av Elizabeth Gilbert. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om mina läsvanor och den här boken passar bra in i typen av böcker jag trivs att läsa. Kanske hade jag inte valt att läsa den här för att den har blivit så populär och alla tycker så mycket om den. Det brukar resultera i att jag väljer bort en bok. Men så läste "en av mina käraste vänner" boken och tyckte absolut att jag skulle läsa den för den svarar på en del frågor som jag har ställt den senaste tiden tyckte hon. Jag klickade hem den och nu läser jag en stund på kvällen innan jag ska sova. Ovanlig variant av läsning för min del för jag tar oftast en bok, sträckläser den under ett antal timmar och sen är jag klar och har en massa åsikter att dela med mig av. Denna gången tar jag lite i taget. Frustrerande men trevligt på samma gång.

(bild: adlibris.se)

Eftersom jag är troende blir den här boken intressant läsning för mig. Den handlar om att finna Gud. Att finna Honom och ha Honom hos sig hela tiden. En konst som alla troende vill bemästra men kämpar med hela livet. Boken är en biografi och handlar om en resa att hitta sig själv men samtidigt få en relation till Gud. Att komma över en skilsmässa och finna lyckan igen. Att inse att livet hon levt kanske inte varit det bästa utan ett stressat sådant och att hon behöver finna lugnet i sig själv. Hon åker till Italien, Indien och Bali och är på varje plats i flera månader. Olika typer av resor men med samma mål. Det handlar om konsten att meditera och jag blir förundrad över hur någon orkar sitta på ett golv i timmar och säga ett mantra om och om igen. Hela boken är fylld av små klokheter om man läser noga. Små saker som kan ge vem som helst perspektiv på livet. Eftersom jag inte läst klart den ännu så tänker jag inte ge er några citat ur den för jag vet ännu inte vad som är mina favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar