07 mars 2011

Om att hushålla med det man har.

Här sitter jag med en tekopp i handen och planerar veckans middagar och inköp. Självklart nibblar jag på en bit choklad också.

Har man inte mest pengar i världen så får man tänka efter en extra gång när man ska handla. Det springer så lätt iväg när man går där i affären och lägger varorna i kundvagnen. Mitt sätt är att noga gå igenom reklambladen på måndag och se vad som finns på extrapris och sen försöka planera veckans middagar efter det. I dag har jag även tagit fram en anteckningsbok ur gömmorna för att styra upp det hela ännu mer. I den skriver jag ner matsedeln och extrapriserna så jag har det samlat och sedan har jag tänkt tejpa in kvittona så jag kommer ihåg hur mycket jag har handlat för. Visst kan man använda excelblad eller andra moderniteter men jag håller mig till papper, penna och tejp för jag gillar det.

Jag har blivit riktigt bra på att hushålla med pengarna men det är en bit kvar. Satt och läste lite i "Husmoderns köksalmanack" för jag får mig alltid goda skratt när jag kikar i den men en sak som slår mig är hur duktiga de var på det här med att hushålla med det de hade. De var experter på det. Där har vi helt klart att lära. Det här med husmor har kommit att bli ett skällsord men jag gillar att det mer och mer kommer tillbaka. Man måste inte ta till sig alla värderingar som fanns då men deras smarta knep för att leva billigt är ju inte dumt att bevara. Sedan anser ju jag att man ska få lov att vara hemma om man vill det utan att bli tittad snett på. Jag har valt det för tillfället och trivs väldigt bra men får ju försvara mig allt för ofta vilket är trist.

"Det bästa är att skilja på matpengar och hushållspengar, dvs sådana pengar som ska täcka barnens och familjemedlemmarnas smärre men, ack, så ständiga utgifter. Jag skulle vilja föreslå ett matkonto och ett hushållskonto. Matpengarna MÅSTE vara skilda från den övriga kassan. Hushållsutgifterna kommer på så sätt att lättare kunna överblickas."

Kassabok för alla inköp gällande hushållet gör säkert livet lättare men så noga tror jag inte att jag klarar av att vara.

Min anteckningsbok är en helt vanlig enkel variant men den ska fyllas med braigheter. Att ha matsedlarna samlade i en bok gör ju att det med tiden blir lättare att komma på middagar för en hel vecka.

Hur gör ni för att hålla ordning på er hushållsekonomi?

6 kommentarer:

  1. Anonym14:27

    men vilken rolig och nyttig bok!
    Vi gör som du skriver... vi har veckomatsedlar. Ekonomiskt eftersom det är så lätt att handla det som är bara gott annars, fast ofta slinker det med lite till när man handlar... framför allt slänger vi mindre mat när vi planerar maten för veckan!
    ...och så är det tidsbesparande med veckomatsedel för oss! :D

    trevlig blogg du har!

    Mvh pernilla

    SvaraRadera
  2. Det är många som pratar om att de blir ifrågasatta för att de är hemma. Men av vem blir man det?

    SvaraRadera
  3. Skogsfrun: Veckomatsedlar är så bra. Jag har gjort så i många år.

    Miss Muffin: Av ganska många faktiskt. Folk jag träffar på olika ställen som frågar vad jag jobbar med. På Öppna Förskolan är väldigt vanligt bland annat. Din sambo är ganska bra på att ifrågasätta det också. Och jag tror inte jag vill ge mig på hur det pratas om det bland politikerna för då blir jag bara så upprörd och det har jag inte lust med just nu.

    SvaraRadera
  4. Men det är ju ingen politiker som säger att man inte kan vara hemma. Det som tas upp är ju hur framtiden blir: ens pension, hur det blir att försöka komma in på arbetsmarknad igen, att man blir beroende av att partnern har en lön osv.

    SvaraRadera
  5. Miss muffin: Så kanske det är till viss del men det sägs en hel del annat också. Som att man är en parasit på samhället och så fina saker men som sagt jag har ingen större lust att ha en diskussion om det för det handlar mest om olika sätt att se på saker. Vill jag offra min pension så är det mitt val. Tanken är ju inte heller att vara hemma hela livet. Ut och jobba kommer jag ju om hälsan tillåter.

    SvaraRadera
  6. Ja, det är ju en självklarhet att man ska och kan välja själv. Och det är kanske inte jättevanligt att folk kallar hemmafruar för parasiter - vi har ju en borgerlig regering som faktiskt omhuldar vårdnadsbidrag, trots att det faktiskt saktar ner jämställdhetsarbetet en hel del. Och trots att de för en tydlig arbetslinje är de knappast emot hemmavarande föräldrar (vilka nästan uteslutande är kvinnor). Men det är klart att folk får välja hur de vill. Det som är konstigt är väl organisationer som Haro och liknande som tycker att man ska få betalt för att stanna hemma frivilligt.

    SvaraRadera