20 januari 2011

Bästa kakorna!

Hemma hos oss har vi favoritkakor. För det mesta kallas de för bästa kakorna. I dag är myran sjuk och då fanns det såklart anledning att baka dessa godsaker.

Det är egentligen ett klassisk Chocolate chip cookie recept som jag har ändrat på. Det finns flera variationer av samma kaka. Man kan göra lite efter egen smak och humör. Det gillar jag.

Receptet är omvandlat från amerikanska mått så därför är det lite konstiga mängder på ingredienserna:

130 g rumsvarmt smör
1,2 dl socker
0,6 dl farinsocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
2,4 dl mjöl
½ tsk bakpulver
en nypa salt (valfritt)
Non stop

Blanda samman smör, socker, farinsocker, ägget och vaniljsockret. Jag brukar använda elvisp. När det är bra blandat häll i resten och fortsätt vispa tills du har en bra degig smet.
Klicka ut på bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 180 grader i cirka 10 minuter.

Nu undrar ni säkert hur detta kan vara Chocolate chip cookies när det inte innehåller någon choklad men det kommer här: Det finns många variationer på dessa kakor. Häll i:

Non stop
Hackad mörk choklad
Byt ut en del av mjölet till havregryn
Häll i 3 matskedar med kakao (gärna i kombination med hackad mörk choklad)
Hackad vit choklad

Vår favorit är kakao och hackad mörk choklad.


Sedan igår har jag sysselsatt mig med att virka. Sensation! Senast i måndags sa jag till min kompis att virka tänker jag inte ge mig på. Det är för pilligt och säkert alldeles för svårt för mig. I går fick jag för mig att testa i alla fall. Jag letade upp en lektion i virkning på youtube och voila jag kan virka. Jag har lite saker på gång som kommer visas framöver. Det lilla bandet runt kakorna snodde jag ihop på nolltid bara för att testa hur man gör när man lägger till en annan färg.

Hoppas att ni gillar kakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar