23 januari 2011

Favoriter med en berättelse.

Jag tycker väldigt mycket om att pyssla om mitt hem. Det är viktigt för mig att omringas av fina saker. Sakerna är av helt olika karaktär. Ibland är det något jag pysslat själv, hittat på loppis eller fått av någon. Det bästa är om det är något som bär på en berättelse eller ett minne. Jag har några sådana saker och vissa betyder mer för mig än andra.

Denna fina kanna var min farmors. Hon samlade på tekoppar. Min faster har tekopparna i sitt skåp och av någon anledning har jag en av kannorna. Den står så jag kan se den när jag sitter i min soffa. Jag tycker om att jag påminns om henne när jag ser kannan stå där i hyllan. Den står ensam på en hylla och glänser. Att titta på den gör att jag kan komma ihåg hur hon var och vad hon betydde och fortfarande betyder för mig. Hon är en av de personer i mitt liv som gett ett stort avtryck.

Sockerskålen är egentligen inget speciellt i sig. En Royal Copenhagen. Jag har inget annat än den i serien. Den bär på en berättelse som är en viktig påminnelse för mig varje dag. Mikael och jag fick den när vi gifte oss. Det man inte ser är att den är andra sortering och att locket inte sitter på som det ska. På kortet som kom med presenten stod det att vi skulle komma ihåg att ingen är perfekt. Att vi förälskade oss i en person som var på ett visst sätt och att vi alltid skulle minnas att det är den personen vi valde att leva tillsammans med. Vi ska inte försöka ändra på varandra utan lära oss leva med det som vi upplever som jobbigheter. Ett budskap som gäller varje dag. Hela livet.
För mig är det viktigt att skriva ner berättelsen till sakerna i mitt hem. De sakerna som har något att berätta. De finns skrivna i mina dagböcker. Ord värda att samla på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar