30 januari 2011

Bokstavsvecka -söndag

Dagens middag: Svamplasagne

Eftersom det är söndag så ville jag göra något lite extra. Söndagsstek är ju det klassiska men eftersom jag för tillfället inte får lov att äta kött fick jag tänka om. Hittade ett recept på svamplasagne här som jag tyckte verkade smaskigt så jag tillagade det helt enkelt. Det blev riktigt gott men kanske inte bäst.

Att äta middag som familj är en underbar stund tillsammans och jag värdesätter det mycket. Om jag någon dag är för trött för att laga middag och säger att vi kanske bara äter lite mackor idag och struntar i middag blir min myra alltid lika besviken. Och varje gång hamnar jag vid spisen och lagar till något enkelt. Samtalen vid middagen kan ofta vara de mest intressanta och kanske mest avgörande samtalen på hela dagen. Då har man tid att lyssna på ett annat sätt än vad man kanske har när man springer runt och gör sina måsten.

Svamplasagne
6 portioner

Svampragu
1 kg svamp
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 dl persilja (tyvärr hade min persilja rymt. Kunde inte hitta den)
3 dl vitt vin
salt och peppar
smör

Bechamelsås
50 g smör
2 msk vetemjöl
1 l gräddmjölk
4 dl smakrik ost
muskotnöt (hade jag ingen hemma)
salt och peppar

Svampragu: Tvätta och skiva svampen. Hacka löken och vitlöken. Fräs svampen, löken och vitlöken i smör. Låt stå tills vätskan kokat bort. Häll på vinet (jag hade alkoholfritt vitt vin). Låt vinet koka in och smaka av med salt och peppar.

Bechamelsås: Smält smöret och tillsätt mjölet. Var noga med att röra om hela tiden. Du kan låta smöret och mjölet fräsa en liten kort stund. Tillsätt några deciliter av gräddmjölken och vispa ordentligt så att det inte klumpar sig. Häll på resten av gräddmjölken. Smält med osten och smaka sedan av med några riv av muskotnöten, salt och peppar.

Varva sås, svamragu och plattor. Låt stå i ugnen i 180 grader i cirka 30 minuter.

Det var ingen som orkade ordna med någon sallad till maten idag så det blev bara gurkskivor. Det var gott det också. Till drack vi resten av det alkoholfria vinet och myran drack saft. Alltid saft på söndagar.

Fotot blev tokigt ur fokus idag men när har lasagne någonsin varit vackert när det ligger på en tallrik? Kanske är det lika bra att fokus är på glaset istället.

Det var sista dagen på min bokstavsvecka. Det har varit riktigt roligt faktiskt men mot slutet blev det riktigt trist att fotografera mat. Kanske är någon av er andra intresserade att testa en bokstavsvecka. Det var helt klart en rolig utmaning. Om du gör det så kommentera gärna hos mig med en länk så ska jag kika in och titta. Vore väldigt roligt att få lite fler recept att skriva in i min receptbok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar