26 januari 2011

Bokstavsveckan - onsdag.

Dagens middag: Olivkyckling med bulgur

I dag var det dags för lite kyckling. En supergod kycklinggryta som är enkel och snabb. Till det valde jag bulgur för jag tycker att det är så gott men det går utmärkt med ris eller färsk pasta.

Olivkyckling
4 personer

1 kg kyckling - kycklingfilé eller vad man tycker om.
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
½ dl vitt vin eller 1 msk pressad citron+2 msk vatten
1½ msk kycklingfond
1 tsk rosmarin
12-15 svarta oliver (jag hade gröna hemma)
4 lagerblad
2 tsk soja
2½ dl grädde av valfri sort
peppar

Bryn kycklingen i olja eller smör. Fräs löken och vitlöken. Häll i vin, kycklingfond och grädde. Tillsätt alla kryddor och oliverna. Salta är inte nödvändigt då fonden, sojan och även oliverna är salta men smaka av. Koka upp och låt det sedan stå och koka på svag värme i 20 minuter. Förstås blir det godare om man kokar lite längre.

Jag serverade det hela med röd paprika idag men en god sallad till är bara ännu godare.

Jag som inte tål citrusfrukter tog lite citronsyra och blandade med vatten. Det fungerade utmärkt. Jag dricker inte alkohol så något vin hade jag inte stående hemma och matlagningsvin glömde jag helt bort att köpa. Det är det roliga med matlagning tycker jag. Man tar det man har hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar