18 januari 2011

Symötestisdag - lapptäckesbonad.

Jag sydde ett lapptäcke till min lilla myra i julklapp. Den ska hänga på väggen i hennes rum så egentligen är det väl en bonad.

Jag ville göra något som speglar något av hennes personlighet och bestämde mig för att göra ett sångtäcke. Sedan myran var omkring två år har hon älskat sångböcker. Hon har sysselsatt sig långa stunder med att sitta med en sångbok och sjunga sånger. Det var väldigt viktigt att det var rätt sida som var frambläddrad när hon skulle sjunga och snabbt lärde hon sig sidornas placering utantill. Att hon inte kunde läsa var orelevant. Så här har det varit sedan dess. Nu kan hon läsa och älskar fortfarande sångböcker. Sångerna som jag skrivit på ett gammalt lakan är tagna ur en sångbok med kyrkans barnsånger. Sånger som är bekanta för henne och som hon sjunger ofta. I mitten står hon i sin fina vita klänning med glitter på som är hennes favorit. Hon hade den på sig när Mikael och jag gifte oss. Jag hade en bit tyg kvar så det kändes perfekt att använde det. Det är ett enkelt lapptäcke men väl uttänkt.

Att sy lapptäcken kan vara lite pilligt men är egentligen inte speciellt svårt. Det jag tycker är det jobbigaste är själva quiltningen. Jag gör den på maskin och det gäller att hålla tyget ordentligt sträckt så att det inte blir bulligt. Fram till det momentet brukar det gå ganska snabbt för mig men när det är dags för quiltningen blir täcket ofta liggande ett tag tills den dagen då jag känner mig modig nog att ta tag i det.

Så här ser det ut:




12 kommentarer:

  1. Men vilken underbart fin ide´!

    SvaraRadera
  2. Gerda-Thyra: Ja, jag tyckte det. Tack för att du gillade den. Välkommen hit.

    SvaraRadera
  3. åå vad fint! man blir ju helt lycklig utav sådant. den idén ska jag verkligen lägga på minnet =) kram på dig

    SvaraRadera
  4. Å vilken bra idé. Och vad söt myran är när hon ligger på täcket!

    SvaraRadera
  5. eddy: Vad roligt att du gillar idéen. Välkommen hit till mig!

    SvaraRadera
  6. Anja: Ja visst är hon söt min lilla myra. Hon är bäst helt klart. Hon låg så en lång stund och sjöng alla sångerna.

    kram kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig ide´vad fint det blev. Önskar dig en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  8. Åh, vad ljuvlig fint ditt täcke var! Så mysigt för din dotter att ligga och titta på sångtexterna innan hon ska somna... Ja, det var verkligen en bra idé det där! Den ska jag klura på;)

    Tack för idag!
    Kram fr Maja!

    SvaraRadera
  9. Gela: Tack så mycket!
    Husmorsskolan: Vad roligt att du gillar det. Jag hade först tänkt ha vanliga barnsånger som hon gillar men valde kyrksångerna istället. Man kan applicera något till varje sång om man vill. Det hade jag tänkt från början men kände sedan att det räckte med henne själv i mitten.

    SvaraRadera
  10. Så fint!
    Kul att du är med i min utlottning
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  11. Nyanser av vitt: Jag hoppas verkligen att jag vinner:) Välkommen hit!

    SvaraRadera
  12. Vilket fint täcke! Bra ide att skriva sångverser på det. Det där ska jag lägga på minnet : )

    SvaraRadera