29 januari 2011

Bokstavsvecka - lördag.

Dagens middag - Lökpaj med ädelost

Oj, vad gott det var idag! Jag hittade ett recept på lökpaj i senaste tidningen av Hälsa och har tänkt att jag ska laga det. Jag följer sällan recept utan lagar från mina egna idéer eller om jag tycker extra mycket om något en vän lagat så frågar jag vad som var i och så lagar jag det hemma sedan. Läsa recept är inte min grej helt enkelt men denna gången försökte jag verkligen följa det och jag lyckades nästan.

Lökpaj med ädelost
6 personer

Pajdeg
100 g smör
2 dl dinkelvete eller vetemjöl
1 dl grahamsmjöl eller grovt dinkelvete
2 msk kallt vatten

Fyllning
500 g (ca 4 st) gul lök
1 msk olivolja
salt
svartpeppar
100 g ädelost
250 g kesella, lätt
2 ägg

Smula smöret i mjölet, tillsätt vatten och blanda snabbt ihop till en deg. Knåda inte! Kavla eller tryck ut i en pajform och ställ i frysen i en halvtimme och förgrädda sedan i 225 grader i ca 15 minuter (jag förgräddade direkt). Skär löken i tunna skivor och fräs den mjuk i olivoljan, salta och peppra och låt den svalna. Smula ädelosten och rör ihop den med kesella och ägg. Blanda röran med löken och häll allt samman i pajskalet. Grädda i 200 grader tills den är gyllenbrun. Servera med en god sallad.

2 kommentarer:

  1. Anonym18:20

    Så gott det låter! Jag älskar paj!

    Jag hoppas verkligen att det blev vilodag idag efter allt pyssel igår.

    Ha en fin söndagskväll!

    SvaraRadera
  2. Catrin: Ja, paj är alltid väldigt gott. Testa den här tycker jag. Den var väldigt god.

    SvaraRadera