04 januari 2011

Broderier från olika perioder.

På tisdagar är det symöte hos Husmorsskolan. Då lägger Maja upp något hon håller på med eller något tips och vi andra inspireras och visar upp vad vi har för projekt för tillfället.

Att brodera korsstygn har jag alltid tyckt om men inser att det går lång tid mellan projekten. Korsstygn är enkelt, går snabbt och är avslappnande tycker jag. Nu har jag påbörjat ett nytt korsstygnsprojekt för det kändes som det var dags för det. En märkduk ska det bli i större format som jag ska hänga på väggen i vardagsrummet har jag tänkt. Jag satt och ritade mönster i tre timmar i söndagskväll och igår köpte jag en märkbok där jag hittade lite till som jag kan lägga till. Hur slutresultatet kommer bli det vet jag inte än. Jag tar det som det kommer har jag tänkt. Det som är helt klart är hur ramen ska se ut och vilka bokstäver och siffror jag vill ha.

Här är tre bilder av broderier:

Den första är från när jag gick i nian och först lärde mig brodera.

Andra är ett julmotiv som jag tror att jag sydde för 12 år sedan. Den är fortfarande inte monterad men det ska den bli till nästa jul.

Och den tredje är början på märkduken jag håller på med just nu.

1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt att se broderierna du gjort vid olika tidpunkter i livet! Och jag är så spänd på att se mer av din märkduk! Superfin hjärtbård du börjat sy på! Låter så härligt att du tänker göra en stor och att du ritat mönstret själv!

    Kul att ha dig som ny medlem i syföreningen:)

    Kram från Maja

    SvaraRadera