10 februari 2011

B som i bröllopsklänning

Jag älskar min bröllopsklänning. Den är jag. Den bär med sig massor med glada minnen och förhoppningar. Jag tycker om att stå och klappa på den och påminnas om bröllopsdagen men också alla dagarna som ledde fram till den.

Min klänning har en egen berättelse. En berättelse om stark vänskap och systerskap. När datum var satt och allt var igång träffades jag tillsammans med mina tjejkompisar för att rita min klänning. Alla klänningar jag ägde togs fram ur garderoben och det provades och provades och skrattades så tårarna sprutade. En enkel och elegant klänning skulle skapas. Alla idéer togs på fullt allvar, nästan, och K satt med pennan i hand och ritade utkast efter utkast. När vi var klara och jag kände mig nöjd skickades bilden till mostern i USA. Tyg skulle köpas in och detaljer tänkas ut. Sömmerskan gjorde sitt förarbete väl och landade sedan på svensk mark 2 veckor före stundande bröllop. En resväska full med tyg och tre flickklänningar färdigsydda. Fem dagar vid symaskinen, prova prova, detaljer sättas och sen en färdig klänning. Fem dagar! Allt på klänningen är handgjort. Ja förutom pärlorna förstås. Hon har till och med gjort broschen själv. Ett kärleksarbete av bästa sort.

Det är tröttsamt att fotograferas. Det ser härligt ut men det är slutet av oktober och minusgrader. Här har vi stått utomhus i två timmar.

6 kommentarer:

  1. Bokstavsleken är kul! Roligaste är att se vad alla andra valt för motiv. Boll var dock inte min mest kreativa historia... så jag lade dit en extra bild.

    Kram LISA

    SvaraRadera
  2. Vilken fin klänning. En sån man vill ha hängandes framme som en prydnad i rummet.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Krutrut-Lisa: Ja, det känns riktigt roligt att kika runt på vad ni andra har kommit på. Bollen var nog inte den mest kreativa nä men jag såg den andra bilden. kram

    Husfrun: Ja, den är vacker. Jag funderar på att ha den hängande på övervåningen så fort vi får ordning där. Det är synd att ha den i en garderob. kram

    SvaraRadera
  4. Vad hände med "en av mina allra käraste vänner"? K! Hrmpf!

    Vacker som en dag är du iallafall. Kram kära du!!

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker klänning!

    Du har så rätt, hela diskussionen om snitt/vaginalt blir lätt så konstig och jag trodde att jag inte påverkades så mycket av den, men jag är nog lite känsligare än jag trodde. I vilket fall känns det lugnare nu. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt inlägg om din brudklänning och vilket vackert bröllopskort. Ni är så fina! :) Min egen bröllopsklänning har jag kvar i en graderob att ta fram och njuta av och minnas ibland. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera