21 februari 2011

Koll på läget.

På måndagar sätter jag mig alltid ner och tänker över veckan. Vad finns inplanerat? Vad behöver planeras in som jag har glömt att skriva in på väggalmanackan? Vad ska vi äta till middag? Vad vill jag få gjort i huset? Vilka pyssel känner jag för, tror jag? Planering tycker jag är viktigt. Inte för att det betyder att man inte kan göra spontana saker. Det är helt okej att frångå planeringen. Planeringen är mest till för att jag ska känna att jag har någon organisation på min tillvaro och för att hjälpa mig att komma ihåg de viktiga sakerna.

Jag tycker om min måndagsstund. Det är en av mina stunder på veckan då jag känner mig duktig. Oftast är jag stressad och igång. Har massor att göra och hinner inte tänka på allt jag redan har gjort utan mest på allt jag inte har hunnit med. Då känner jag mig inte speciellt duktig. Kanske tänker ni att sitta och skriva ner den långa listan på vad som ska göras är stressande? Det tycker inte jag. Jag tycker om att se det tydligt framför mig. Oftast skriver jag även vilken dag som lämpar sig mest för sysslan och på så sätt har jag kontroll på läget. Det är en skön känsla för ett kontroll-freak.

Förutom min måndagslista så har jag bestämda dagar för vissa saker. Storstädar gör jag till exempel alltid på torsdagar och baka bröd försöker jag göra på måndagar. Jag gillar att ha struktur. Inte för att jag lyckas att hålla mina bestämda dagar varje vecka men det gör mig inte så mycket. De finns där i bakhuvudet och när jag vaknar på morgonen så vet jag vad som är viktigast idag.

Hur gör du för att ha koll på din vecka och dina sysslor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar