04 februari 2011

Ett slag för miljön.

Hemma hos oss är vi noga med återvinning. Jag lär mig nya saker hela tiden medan min man har haft med sig det sedan han var barn.

Jag kan störas till vansinne av tomma mjölkkartonger och plastpåsar som står på tork på diskbänken. Jag tycker om en ren diskbänk. Det är min man som sköter det mesta som har med återvinningen att göra. Alltså sorterar rätt det i stora bingar ute i förrådet och sedan tar det till återvinningsstationen. Det är ett enkelt sätt att värna om vår miljö att inte bara slänga allt i samma papperskorg. Faktiskt är det inte speciellt jobbigt heller om man har ett bra system för det hela.
Vi har en binge under diskbänken tillsammans med skräppåsen och kompostpåsen. Där slänger jag i allt som ska återvinnas och sen sorteras det som sagt upp i de stora bingarna. Det är nästan magiskt hur lite som hamnar i den vanliga soppåsen när man sorterar. Jag tror inte vi slänger mer än en påse i veckan.

Man kan sortera i stort sett allt. Det är bara att läsa på förpackningen vad det ska återvinnas som. Små plastpåsar, i stort sett alla förpackningar till mat, papper, kartong, batterier, värmeljushållarna, ja nästan allt. Det jag har lärt mig på senare tid är att fönsterkuvert går i vanliga sopor. De återvinns inte. Förr rev vi bort fönstret men nu har det visat sig att limmet inte återvinns så tänk på det.


Andra sätt att tänka på miljön är att ta väl hand om sina kläder istället för att köpa nytt hela tiden. Handla på second hand kan också vara ett alternativ. Jag håller på att lära mig att köpa begagnat. Jag är inte känd för att vara den som gärna gör det. Men handlar vi begagnat är vi snälla både mot miljön och de stackars barnen som arbetar under fruktansvärda förhållanden.

Ha inte vatten rinnande hur länge som helst. Ha de lampor som du behöver tända och använd lågenergilampor. Köp ekologiskt om du har råd. Det kan vara ganska dyrt att handla ekologiskt så jag köper det jag har råd med för tillfället.

Och kanske kan det vara både bra för miljön och praktiskt att lära sig lite handarbete som sticka, sy och virka. Då kan man göra eget istället för att handla i affärerna. Det är inte alltid billigare att göra själv men det är roligt.

Tyvärr är det ju så att det här med att tänka på miljön kostar mer pengar än när man inte gör det. För det mesta i alla fall men jag tycker att det är värt det.

2 kommentarer:

  1. Det är himla mycket braigt man kan lära sig som rutiner, för miljöns skull! Igår tänkte jag kasta ut datorn från balkongen, det är inte miljövänligt gissar jag. Härligt för dig att din man är teknikkunnig, här är jag nog själv bästa dräng. Men se vad fint det löser sig (oftast). Om inte det löser sig så har jag åtminstone lärt mig något...

    Ha en härlig helg!

    Kram LISA

    SvaraRadera
  2. Krutrut-Lisa: att slänga ut datorn från balkongen är nog inget bra alternativ men jag förstår känslan precis. Kul att du tittade in här.

    kram

    SvaraRadera