04 januari 2012

Barnprat.

Noel är en riktig pratkvarn. Han har saker att säga hela tiden men det jobbiga är att det är inte alltid man förstår vad han vill ha sagt. Han pratar tydligare och tydligare men fortfarande händer det allt för ofta att jag missuppfattar honom.

Ett ord han gått omkring och sagt ett bra tag som jag inte kunnat komma på vad det varit är sassa. Varje dag har han frågat om vi ska åka sassa och jag har tittat på honom och sagt att det ska vi inte. Igår trillade pengen äntligen ner. Sassa betyder farfar. Hur logiskt som helst. Idag har han gått runt och tjatat om Bosse. Vem är Bosse? Vi känner ingen Bosse. Nu för alldeles en liten stund sedan kom jag på vad det var han ville. Han ville borsta tänderna. Bosse är borste. Såklart.



Det vi förundras över mest är hur han säger ordet buss. När han vill pussas säger han Noel bussa men när han ska säga ordet buss säger han buske. Äh va? Hur kan man kunna säga bussa men inte buss?

När man ska åka hem från någonstans säger vi Nu ska vi åka hem vilket har gjort att Noel kallar vår bil för hemma. Han kan gå runt här hemma och leka för att plötsligt gå till dörren och säga Noel åka hem. Vi har den senaste tiden febrilt försökt att få honom förstå att med bilen åker man hem men att här där vi är nu är hemma. Men det går inte in. Ser han en likadan bil som vi har pekar han och säger hemma.

Hur som helst är det fantastiskt roligt att lyssna på honom när han pladdrar på. Han kan så många ord och säger helt underbara meningar. Det går att resonera med honom och det är det bästa av allt. Just nu hör jag honom sjunga "Blinka lilla stjärna" tillsammans med pappan.

2 kommentarer:

  1. Fin han är er lille kille. Det är så härligt att få uppleva den där fantastiska resan genom språket tillsammans med sina barn och oj, vad jag känner igen det där med att försöka gissa sig fram till vad ord betyder. Och lyckan då man äntligen hittar rätt! :)

    Jag håller med dig Dorro, jag är också vansinnigt trött på allt stormande. Det känns som det räcker nu.

    Jag hoppas att det gick bra med städandet idag och att du kan luta dig tillbaka nöjd och glad i soffan nu ikväll?

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta: Ja han är fin han. Hans språk blir bättre och bättre för varje dag som går. Han är en fantastisk liten kille. kram kram

    SvaraRadera