30 januari 2012

Skala av för att finna kärnan.

I går var det en som höll ett fantastiskt tal i kyrkan som jag går och tänker på här idag inser jag. Han berättade bland annat om en vän till honom på jobbet som blev så trött på allt omkring honom som till exempel allt köpande av prylar man inte behöver. Denne man bestämde sig för åka iväg till ett buddistiskt kloster över en helg för att komma ifrån allt. När han kom dit så visades han till sitt rum. Rummet var kalt, där fanns en säng och kanske något bord. Inte mycket i alla fall. Munken säger till honom: "Om det är något du saknar så ska vi lära dig att leva utan det". Vilken sak att säga. Vad annorlunda från det tänk vi har annars i samhället. Hade detta varit på ett hotell inne i stan hade det låtit så här: "Om det är något du saknar så säg till så ska vi ordna det åt dig". Vilken otrolig skillnad det är på dessa två uttalanden och vad chockad jag skulle bli om det var till mig det första sas.


Jag tänker ofta på just det här med hur mycket saker vi har. Mikael och jag kan ibland sitta och fundera på vad vi kan göra oss av med och det är svårt. Faktiskt riktigt svårt. Vad behöver jag egentligen ha för att kunna leva ett bra liv? Behöver jag mina söta ugglor och hjärtan i varje vrå av huset? Förstås inte. Klart jag inte gör det men ändå fyller jag på med den typen av saker. Jag har det senaste skojat med min man om att alla får en iPad utom jag och att det förstås är väldigt synd om mig. Men vad ska jag med en iPad till? Jag har faktiskt ingen som helst aning. Min laptop är hur bra som helst. Det blir ju lite kaka på kaka kan jag tycka.

Vad är kärnan i mitt liv och hur framträdande vill jag att den ska vara? Jag vet precis vad kärnan i mitt liv är men ändå känner jag inte att jag alltid når till den för jag har för många lager av grejer som egentligen inte är nödvändiga som omringar min kärna som en mur. För att jag ska nå in måste jag skala av lager för lager. Som på en lök. Jag behöver ta bort saker i mitt liv som tar mig längre ifrån kärnan eller som tar energi ifrån mig. Jag behöver lokalisera vad dessa saker är och helt enkelt bara radera de från mitt schema på saker jag måste göra. Om de tar mig ifrån det som är viktigt så kan det inte längre vara ett måste. Jag tror att om vi väljer bort dessa saker så kommer vi finna glädje. Glädjen gömmer sig under alla lager av onödiga saker som vi fyller vår tid med.

 

Hela januari har jag läst böcker om just den här typen av saker. Om att finna energi, om glädje, om energitjuvar och om att vara lycklig. Jag har fått massor med inspiration och läst berättelser skrivna av underbara människor. Deras resor till sig själv. Det har varit härlig läsning. Under tiden som jag har läst har jag antecknat. O,j vad jag har antecknat. Tjugo sidor för att vara exakt. Tjugo sidor av mina tankar och andras tankar kring dessa ämnen. Nu börjar januari gå mot sitt slut och första delen av projektet: "Må bra - mindre perfekt" går mot sitt slut. Nu ska jag testa lite teorier som jag har läst om och fortsätta formulera vad det är som får mig att verkligen må bra. Ni kommer säkert märka att det kommer bli en hel del inlägg om mina tankar kring dessa saker framöver. År 2012 är året då jag ska skala. Det ska skalas av på alla möjliga fronter och jag ser fram emot det med en skräckblandad förtjusning. Hoppas att det är okej att jag drar med er på denna resa?

14 kommentarer:

  1. Anonym13:51

    HEJ..
    HEJ !!

    vilket fantastiskt skrivet inlägg, jag håller med dig till 100%. Jag är i den fasen själv, Jag också behöver ta bort saker i mitt liv som tar mig längre ifrån kärnan eller som tar energi ifrån mig. Så sant. Ytterligare en mening som du skrev som jag gillar extra mycket: Glädjen gömmer sig under alla lager av onödiga saker som vi fyller vår tid med.

    Jag vill gärna ha boktips ;) maila mig: elis_ohman@hotmail.com

    // elisabeth en annan medmänniska ute i Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tyckte om det. Jag tror vi är många som tänkte på de här sakerna. Jag ska maila boktips till dig snart. Kul att du lämnade en kommentar.

      Radera
  2. Jag vill hemskt gärna läsa om din skalresa. Har börjat leta efter saker att skala här med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Du är välkommen att hänga på! Ja det finns alltid att skala inser jag.

      Radera
  3. Jag håller fullkomligt med dig. Tänk vad skönt att slippa känna sig påverkad av köphysterin som råder och tävlan runt omkring om vem som kan köpa flest märkeskläder och inredning. Det gör ingen lycklig - skulle jag tro.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är rätt trött på all denna köphysteri och att man ska vara som alla andra. Jag tror inte lyckan ligger i det. kram kram

      Radera
  4. Jag kan inte annat än hålla med. Jag har redan påbörjat detta och ser mer och mer att det är mycket grejer man inte behöver. Det är så skönt att slippa vara beroende av saker...fysiska, materiella saker. Fast om datorn dör då gråter jag :) Jag hänger gärna med på din resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att ha koll på vad det är man är beroende på och se om det är en bra sak. Jag gråter också när datorn dör. Välkommen att hänga med. Vi får se vad dt blir av det.

      Radera
  5. Jag vill gärna läsa om ditt 2012, året då du skalar. Tror vi är många som behöver ta efter. Det där citatet "...lära dig lev utan det." ska jag tänka på framöver. Tack! Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det citatet bra? Det fick mig att verkligen tänka till. Varför behöver vi allt det där vi har egentligen eller står redo att köpa? Du är också välkommen att hänga på. Kram

      Radera
  6. Fantastiskt bra. Talet, inlägget men framför allt skalandet. Jag skrev så långt så jag fick ta bort det. Det blir ett nytt inlägg istället :P
    hyldelis.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skalandet är bra tycker jag. Jag tror vi alla behöver skala lite. Bra inlägg du skrev tycker jag. kram

      Radera
  7. jag läste en jättebra bok om lycka för ett tag sedan . jag tror den hette "the happiness project" på engelska men jag kommer inte ihåg författaren.Den var ia alla fall väldigt handgriplig och praktisk på något sätt.
    Annars hadde Louis Herrey ett väldigt bra citat på sin blogg A good life(http://herrey.wordpress.com/)för någon vecka sedan: " Lycka är inte att få alt man vil ha utan att vilja ha det man har fått" det tyckte jag var fantastiskt bra formulerat. . Mitt eget lilla project är en blogg där jag skriver om en sak som gjort mig glad varje dag. Det hjälper mig att fokusera på positiva saker.Jag kommer nog titta inn och följa din resa. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Projekt lycka är den bok som jag började med. Den var fantastisk och fick mig att bli riktigt peppad. Verkligen bra citat av Louis. Jag har varit inne och läst hos dig och tycker om det du skriver. Vad roligt att du hänger på här.

      Och tack för den vackra musiken i julas!

      Radera