16 januari 2012

Duktiga jag.

Nu har jag gått igenom reklamen från alla mataffärer i vår närhet och kryssat för vad jag vill ha som är på extrapris och skrivit ner det på ett papper. Det blir till att åka till fyra olika affärer denna veckan. När jag hade gjort det summerade jag vad det skulle gå på och skrev till basvarorna som vi behöver för att klara veckan. Dessutom skrev jag en matsedel för hela veckan utifrån det som ska handlas in och det som vi har i frysen. Jag känner mig alltid så duktig när jag faktiskt sätter mig ner och tar tid till att göra den här typen av saker. Eftersom jag har lovat min man att dra ner på matbudgeten så är det nödvändigt att göra så här. Det lättaste stället att dra ner på kostnaderna är på maten vilket inte gör mig så mycket för jag vet att jag kan laga bra och god mat billigt. Som alltid ser jag det som en utmaning istället för ett offer.

Veckans matsedel ser ut så här:

Måndag: Kyckling med pommes frites. Låter kanske tråkigt men jag ska allt se till att lyxa till det.
Tisdag: Grönsaksgratäng på blomkål, broccoli och champinjoner och så grädde och ost och sånt där gott.
Onsdag: Gryta på picnicbog och katrinplommon med potatis till.
Torsdag: Varma mackor med svampstuvning och bacon.
Fredag: Fläskfilé i någon sås och klyftpotatis. Glass till efterrätt.
Lördag: Kassler med ris. (vet inte hur än)
Söndag: inte bestämt än

Självklart blir det grönsaker till varje måltid men det väljer jag efter vad jag känner för just den dagen.

Skönt att ha det klart. Nu behöver jag inte tänka utan bara ta ut ur frysen på morgonen och sen laga till på eftermiddagen. Toppen toppen!



måndag: Panerad kyckling, pommes och grönsaker i
grädde.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! :) Det där ser ju supergott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt gott. Bara vanlig kyckling och pommes är ju inte så spännande så jag försökte göra något lite mer kul.

      Radera