19 januari 2012

Böckers vara eller inte vara.

Alltså jag älskar verkligen att läsa. Att ha en bok till hands när jag får en stund över är det bästa jag vet. Att kunna sätta mig i soffan eller i sängen och försvinna in i det jag just för tillfället läser om. Jag har en penna i handen och en anteckningsbok liggandes bredvid mig och så läser jag. Jag läser, stryker under, skriver i marginalen och antecknar tankar och idéer som kommer till mig. När jag har läst klart en bok sätter jag mig ner och går igenom allt jag strukit under och så skriver jag rent mina anteckningar på datorn. Jag gör så med all litteratur jag läser. Det spelar ingen roll om det är en faktabok eller en roman. Alla böcker innehåller vackra meningar eller tänkvärdheter som jag vill spara. Vad jag ska använda det till vet jag inte riktigt men en dag kommer det till användning det är jag rätt säker på.

Men nu till det jag egentligen tänkte skriva om. Hur kan det vara så att man kan älska böcker så som jag gör men ogilla att titta på dem. Jag klarar inte av att ha de stående i en bokhylla i ett rum som jag vistas i. Jag blir stressad av att titta på dem. Det kliar i mina fingrar och jag vill gå hämta vitfärgen och måla alla bokryggar så att de inte skriker åt mig. För det är det de gör. Skriker. Alla färger i en salig blandning får mig att må dåligt. Jag tycker om färg det är inte det men jag tycker inte om när det inte är enhetligt och uttänkt. Det får inte skära sig eller bli för mycket av någon färg. Ett dilemma i mitt liv faktiskt. Ett riktigt lyxproblem men dock ett problem. Så vad gör jag med alla mina böcker? Jo, de står i hyllor längst med väggarna i vår klädkammare (vi har två). Dit kan jag stänga dörren och behöver inte se dem men jag kan lätt gå och hämta den bok jag vill ha.

Hur kommer det sig att jag fick för mig att skriva om detta? Jo för jag har ställt ett antal av mina böcker i en av hyllorna i vardagsrummet. Det är de jag läser för tillfället och tar fram ofta för att skriva av saker jag tyckte om. Praktiskt att ha de nära tänkte jag men när jag vänder huvudet mot hyllan från där jag sitter och skriver på min dator får jag lite lätt panik varje gång. Det ser stökigt ut och så blir jag avbruten i min tankeprocess. Den stora frågan nu är om jag ska ta bort böckerna eller om jag bara ska lära mig att stå ut? Kanske ska jag rentav åka till doktorn och få min hjärna undersökt? Det skulle nog behövas.

6 kommentarer:

  1. Wow! Du är verkligen engagerad i det du läser! Skriver anteckningar och grejer liksom! Inspirerande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur det började men jag har gjort så väldigt länge. Jag blev irriterad en dag när jag läste över att jag inte hade en penna till hands för det var en mening som var helt fantastisk. Sedan dess har jag alltid det.

      Radera
  2. Anna08:05

    Har du testat att:
    a) ställa böckerna i färgordning
    b) slå papper /eller tyg/ om böckerna som står framme
    c) lägga böckerna som ska vara framme i en liten låda

    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka bra idéer! Jag har tänkt på det här med färgordning men då uppstår ett annat problem. Att böckerna inte står i storleksordning. Papper och tyg har jag tänkt på men inte kommit mig för och det här med låda har jag tänkt på under veckan men måste ta mig ut för att hitta en bra. Tror jag vill ha en korg av något slag.

      Tack Anna. Bra med personer som tar min "galenskap" på allvar;P

      Radera
    2. Anna13:05

      Börja med att klä en vanlig kartong med lite /present/papper för att se om det hjälper. Ingen idé att skaffa en fin korg om du ändå får fnatt på att den står där. ;-)

      Problemet med storleken på böckerna har jag upptäckt går att leva med. Det problemet blev liksom mycket mindre när bokhyllan var i harmoni färgmässigt.

      Radera
    3. Du är smart du! Synd att klockan är för mycket för att sätta igång ett projekt. Det tar ju en stund att leta fram en kartong som passar och sen klä den och sen syna om det ser bra ut.

      Radera