22 januari 2012

Snabbmat på mitt vis.

På söndagar brukar man ju laga finmiddag som söndagsstek men det hinner jag sällan med. Stek äter vi andra dagar. Vi är i kyrkan en stor del av dagen så när vi kommer hem är vi både trötta och hungriga och då ska jag ställa mig och laga mat. Då får jag ofta använda min fantasi för att få till god mat som går snabbt. Idag var det inget speciellt som tillagades men gott blev det.

Igår lagade Mikael middagen. När det är han som ansvarar för maten blir det väldigt ofta spagetti och köttfärssås. Väldigt god köttfärssås!  Eftersom jag är en så bra husmor (host host) så såg jag till att det skulle finnas köttfärssås kvar till idag så att jag skulle kunna slänga ihop en paj. Det enda jag behövde göra när jag kom hem var alltså att göra ett pajskal och lägga till lite färskost med smak till köttfärsen och sen lägga den i pajskalet och in i ugnen med lite ost på. Allt som allt tog det mig en halvtimme. Det är det jag kallar för snabbmat.

När jag ändå stod i köket och grejade passade jag på att sätta en bröddeg som nu jäser fint ute i köket och väntar på att gräddas i ugnen. Så fort brödet är färdiggräddat ska vi åka iväg och umgås med lite vänner.

Så ser en söndag ut i vårt hushåll. Varje vecka i stort sett. Kyrka, mat och sen umgås vi tillsammans bara vi eller så med vänner. Mysigt!



2 kommentarer:

  1. Låter som underbara söndagar Dorro! Jag känner dofen av nybakata bröd hela vägen hit. :)

    Jag har problem med att kommentera här hos dig vännen. Är jag första att kommentera är det inga problem att kommentera men jag kan inte gå in efteråt och titta. Då blir det bara en vit sida. Och har flera kommenterat så blir det bara en vit sida då jag klickar på kommentera. Det är kanske fler som har samma problem med att kommentera hos dig så du kanske skulle prova att lägga till delningsknapparna eller ändra till pop-up fönster eller helsides. Det har ju varit en hel del strul med inbäddat på sistone. Så jag har inte glömt bort dig, jag kan bara inte kommentera så ofta.

    Den rosa koppen köpte ja i en tebutik i London när vi var där i somras. Jag är svag för fina koppar och muggar och har samlat på mig en hel del nu. ;)

    Sköt om dig Dorro och ha en fortsatt fin söndag tillsammans med familjen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj det var ju inte alls bra. Jag ska se om jag kan klura ut hur man gör. Jag är inte så väldans bra på det här med det tekniska alla gånger.

      Vår söndag har varit väldigt härlig. Det är de för det mesta men jag är alltid väldigt väldigt trött när kvällen kommer. Nu sitter jag helt utslagen i soffan och tittar på "Mamma mia" fast egentligen borde jag nog lägga mig.

      Jag blir alltid lika glad för dina kommentarer Lotta!

      Ta hand om dig. kram kram

      Radera